Razavi Egtesadiاخبار اقتصادی - تورکمن‌نیوز: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از موانع در تحقق نرخ رشد اقتصادی مد نظر در برنامه های توسعه همه جانبه کشور، فراموش کردن روستا و روستایی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، به نقل از خبرگزاری ایرنا سیدابوالفضل رضوی روز دوشنبه در همایش اقتصاد مقاومتی، روستا محور توسعه در گرگان، با اشاره به این که روستا آغاز توسعه و مکمل توسعه همه جانبه به شمار می رود، افزود: سیستم برنامه ریزی، توسعه گرا و عدالت محور نبوده و بیشتر به سمت تمرکز گرایی رفته که امکانات به مرکز سرازیر شده است.
وی بیان کرد: اگر برنامه ریزی درست انجام و به روستا که کانون تولید و ارزش آفرینی است، توجه می شد، مشکلی مانند تهران به وجود نمی آمد که مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کند به فکر انتقال مرکز کشور به جای دیگر باشد.
رضوی گفت: ضرورت دارد در حوزه توسعه روستا و روستایی، سرمایه گذاری بیش از گذشته با مشارکت همه دستگاه ها انجام گیرد.
وی به وضعیت جمعیت روستایی در کشور اشاره کرد و افزود: اکنون به طور میانگین 28.6 درصد از جمعیت کشور، روستاییان و عشایر هستند.
به گفته وی؛ استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان به ترتیب با جای دادن 51، 50 و 49 درصد جمعیت استان خود در مناطق روستایی، رتبه های اول تا سوم کشور را دارند.

*برنامه افزایش خدمات بیمه روستائیان
رضوی از برنامه‌ریزی و پیگیری افزایش خدمات بیمه به روستائیان خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور بیمه روستائیان همانند کارگران بخش صنعت ،شده و نگرانی آنها در این حوزه رفع شود.

*دولت روحانی بیشترین توجه را به اقشار کم درآمد جامعه دارد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که دولت روحانی یکی از دولت های مظلوم بعد از انقلاب است، گفت: بیشترین توجه به اقشارکم درآمد و پر درد جامعه نیز ازسوی دولت تدبیر و امید بوده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه توجه و خدمات ارائه شده به اقشار کم درآمد به نحو مطلوب در جامعه اطلاع رسانی نشده است.
رضوی با بیان این که قبل از دولت روحانی، توجه ویژه به روستائیان و عشایر کشور نمی شد، افزود: طبق آمار موجود، 70 درصد افراد زیرپوشش کمیته امداد، روستایی و عشایر هستند که نشان دهنده بی توجهی به این قشردر گذشته است.
به گفته وی؛ طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 9 دهک جامعه روستایی در حاشیه ناامن قراردارند و یا طبق تحقیق انجام شده توسط چند دستگاه از جمله مرکز آمار ایران، درآمد خانوارهای روستایی به میزان 60 درصد درآمد خانوار شهری است.
رضوی مشارکت جمعی را عامل توسعه دانست و گفت: امروز دولت تدبیر و امید برای این که توسعه را در روستا رونق دهد به سه شیوه تسهیلات را در اختیار روستائیان قرار می دهد.
وی افزود: ارائه تسهیلات بانکی به روستائیان و عشایر از طریق مشارکت جمعی با کارمزد 3 درصد، انفرادی با نرخ کارمزد 7 تا 12 درصد و تسهیلات خود اشتغالی به هر متقاضی تا سقف 200 میلیون ریال و کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شده است.
وی همچنین سرمایه گذاری در حوزه آموزش روستائیان درحوزه های مختلف برای کارآفرینی را از جمله برنامه های این معاونت برشمرد و گفت: طبق مصوبه دولت برگزاری این دوره های آموزشی، رایگان است و دستگاه حق ندارد بابت آموزش روستائیان از آنها، دستمزد دریافت کند.
وی توجه به هماهنگی میان دستگاه ها در ارائه خدمات به روستائیان و شتاب در رفع موانع توسعه روستاها، افزایش خدمات بیمه روستائیان، سنددارکردن املاک روستایی، رفع برخی تبعیض های امکاناتی بین شهر و روستا را از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه مناطق روستایی برشمرد.
در این نشست مدیران کل دفتر روستایی استانداری وآموزش فنی و حرفه ای، 6تن از کارآفرینان برتر روستایی گلستان از وضعیت مناطق روستایی، ظرفیت‌ها و لزوم حمایت از توسعه روستا و ارزش آفرینی اقتصادی برای روستائیان و عشایر استان سخن گفتند.
اعطای تسهیلات بانکی در جهت رونق گردشگری، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به صنایع تبدیلی، ایجاد مدیریت یکپارچه کلان روستایی و ممانعت از سردرگمی روستائیان، ارتقاء جایگاه و تقویت توان دهیاری ها در ارائه خدمات، بومی سازی توسعه برای هر روستا، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در توسعه اقتصادی روستا از جمله مطالبه کارآفرینان برتر گلستان در این همایش بود.
در استان یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان واقع در شمال کشور یکهزار و هفت روستا وجود دارد که شغل عمده مردمان روستایی این خطه، کشاورزی و دامپروری است.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار دهنده: سالارنیا
با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

20 درصد مدارس کشور به مقاوم سازی و 10درصد به نوسازی نیاز دار

مساعدت شورای شهر گنبد به ازدواج آسان

اعتراض طلافروشان گلستانی به میزان مالیات

فرماندار ویژه گنبد: ارائه خدمات به مردم بالاخص مناطق محروم ش

موافقت وزارت ورزش با ورود زنان به ورزشگاه‌ها

دست به جیب شدن سرمایه‌دار ایرانی/ پیشنهاد 4/5 میلیون‌پوندی ا

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram