Dane Roqaniتورکمن نیوز- اخبار اقتصادی: معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: گلستان رتبه دوم تولید دانه‌های روغنی کشور را کسب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، سهرابی در کارگاه آموزشی انتقال دانش فنی تولید آفتابگردان غیر هیبرید رقم لاکومکا اظهار کرد :مجموع سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی استان درحدود 730 هزار هکتار شامل، 700 هزار هکتار محصولات زراعی و بیش از 3 هزار هکتار محصولات باغی است.

وی با اشاره به تولید بالغ بر یک میلیون تن گندم و رتبه دوم استان در این زمینه در سال جاری در سطح کشور، گفت: میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تا امروز یک میلیون و 360 هزار هکتار می باشد که همچنان خرید گندم از کشاورزان در مناطق کوهستانی و ارتفاعات استان ادامه دارد.

وی ادامه داد: استان گلستان در زمینه های توتون، برنج و همچنین پنبه رتبه سوم را در سطح کشور در سال گذشته کسب کرده است.

سهرابی افزود: در حوزه باغبانی استان گلستان در محصولاتی مانند زیتون، مرکبات، هلو، شلیل و کیوی دارای رتبه برتر در سطح کشور است که در یک افق بلند مدت قرار است حداقل 110 هزار هکتار از اراضی شیب دار استان به محصولاات باغی و گیاهان دارویی اختصاص پیدا کند.

وی عنوان کرد: استان در حوزه شیلات و آبزیان، تولید گوشت، تخم مرغ و شیر نیز دارای رتبه هایی بین دوم تا هفتم است.
 وی توضیح داد: استان گلستان درای 450 هزار هکتار جنگل و بیش از 860 هزار هکتار مرتع است که بر همین اساس این استان یکی از قطب های تولید مجموعه محصولات کشاورزی در کشور است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نقش کلیدی در امنیت غذای کشور ایفا می کند.

سهرابی عنوان کرد: براساس برنامه ابلاغی به استان، باید سطح کشت غلات از جمله گندم و جو را کاهش دهیم و سطح کشت محصولاتی مانند پنبه و دانه های روغنی را افزایش دهیم.

وی در همین خصوص توضیح داد: در این برنامه مقرر شده است تا در حدود 80 هزار هکتار از اراضی گندم استان کاهش پیدا کند و دانه های روغنی جایگزین آن ها شوند.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه اقتصاد مقاومتی، رسیدن به عدد 15 هزار هکتار در حوزه کشت آفتاب گردان، بیش از 80 هزار هکتار در حوزه کشت کلزا و 60 هزار هکتار کشت سویا برای استان گلستان در نظر گرفته شده است.

سهرابی ادامه داد: رسیدن به اعداد مطرح شده در برنامه، دور از ذهن نیست  چرا که استان گلستان در سال 1372 بیش از 20 هزار هکتار سطح کشت آفتاب گردان را تجربه کرده است و علاوه بر این کشت اولین ارقام آفتاب گردان و سویا در استان به سال 1346 برمی گردد.

سهرابی اظهار کرد: علاوه بر وجود امکانات سخت افزاری کافی در استان، حمایت بازرگانی از محصولات هم خانواده با دانه های روغنی، امکان توسعه کشت آن را فراهم خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یاداور شد: در برنامه ریزی های انجام شده در زمینه دانه های روغنی، رسیدن به 70 درصد خود اتکایی هدف گذاری شده است که قطعا با برنامه ریزی خوب و برگزاری کارگاه های آموزشی و سعی و تلاش دست اندر کاران در سطح جهاد کشاورزی قطعا رسیدن به این هدف دور از دسترس نخواهد بود./ایسنا

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

مطالب مرتبط:

چراغ‌سبز محیط‌ زیست به شکارچیان/ خواب حیات‌وحش گلستان آشفته

برگزاری نخستین المپیاد ورزشی استان گلستان

بازدید گروه سرمایه گذاری کشور مجارستان از ظرفیت شهرستان گمیش

دومین دوره لیگ فوتبال ادارات گلستان ۱۸ بهمن آغاز می‌شود

ضرورت جذاب شدن دوره خدمت سربازی از نگاه استاندار گلستان

بارش مجدد ابرهای جوششی در شرق گلستان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram