Saderat Kalaتورکمن نیوز- اقتصادی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان علت کاهش صادرات این استان به کشور ترکمنستان را سخت‌گیری ترکمن‌ها نسبت به فعالیت تجاری بازرگانان گلستانی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، حسینقلی قوانلو روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: سال گذشته رتبه نخست صادرات گلستان به کشورهای همسایه ایران مربوط به ترکمنستان با ارزش 112 میلیون دلار بود اما این رقم امسال کاهش چشمگیری داشت.
وی اظهار داشت: طی هشت ماه نخست امسال بیشترین صادرات کالا از استان گلستان مربوط به کشور عراق با ارزش 77 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 40 درصدی را نشان می دهد.
وی ابراز داشت: در زمان حاضر کشور عراق جای ترکمنستان را بین تجار و بازرگانان گلستانی گرفته است بطوریکه بیشترین میزان صادرات این استان شمالی به کشور عراق است حال آنکه ترکمنستان در همسایگی گلستان به سر می برد.
با وجود پرسش از رئیس سازمان صنعت معدت و تجارت گلستان وی به علت سخت گیری کشور ترکمنستان برای ورود کالا از استان گلستان اشاره نکرد.
قوانلو افزود: کشورهای افغانستان، چین، قزاقستان، ایتالیا و روسیه رتبه های بعدی واردات کالا از استان گلستان را دارند که کشور ایتالیا با واردات کالا از گلستان به ارزش 1.5 میلیون دلار برای نخستین بار بوده است.
وی عمده صادرات کالا از استان گلستان به کشورهای مزبور را لبنیات، میل گرد، گوشت مرغ، رب گوجه، سازه های فلزی، یُد و سیمان اعلام کرد و گفت: صادرات گلستان طی هشت ماه نخست امسال در میان استان های کشور رتبه 19 را به خود اختصاص داده است.

* رشد 64 درصدی واردات کالا در گلستان
رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت گلستان همچنین از رشد 64 درصدی واردات کالا به این استان در هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: طبق گزارش اداره کل گمرگات در این مدت 17.7 میلیون دلار کالا وارد گلستان شده است.
قوانلو دلیل افزایش واردات کالا به گلستان را ایجاد کریدور ریلی با آسیای میانه از طریق مرز اینچه برون اعلام کرد.
وی ابزار امیدواری کرد که در پایان سال جاری رشد چند برابری در واردات کالا به سبب وجود این کریدور ریلی را شاهد باشیم.
وی افزود: اکنون ورود گندم و کود شیمیایی کشورهای آسیای میانه به گمرک اینچه برون از طریق کریدور ریلی، اصلی ترین کالاهای وارداتی را شامل می شود.
به گفته وی صادرات از طریق این کریدور ریلی زمانی مقرون به صرفه و دارای توجیه اقتصادی خواهد بود که بر اساس تفاهم سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان شاهد جابجایی سیمان نیز باشیم.

 

* ایجاد منطقه آزاد اینچه برون و جهش اقتصادی گلستان
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گلستان با یادآوری مصوبه دولت مبنی بر ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که هم اکنون آماده طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و رای نمایندگان برای تصویب نهایی است، خاطرنشان کرد: به طور قطع این مهم جهش اقتصادی استان را به دنبال خواهد داشت.
قوانلو با بیان اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون در کمیسیون های فرعی و اصلی مجلس با بالاترین رای مورد تصویب قرار گرفت، افزود: احتمالا تصویب نهایی نمایندگان در صحن علنی پیش از برگزاری انتخابات اسفند امسال رقم خواهد خورد.
ارتباط زمینی با کشورهای آسیای میانه و گشایش مسیر ریلی بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان در مرز اینچه برون گلستان و تلاش برای دستیابی به حوزه خلیج فارس و بازارهای دنیا، وجود زمین های شوره زار کم بازده در شمال استان و بهره گیری از آن در بخش صنعت از جمله اهداف ایجاد منطقه آزاد اینچه برون اعلام شده است.
شهر اینچه برون از توابع شهرستان گنبد در نزدیکی گرگان به سبب بازارچه و گمرک مرزی که هم اکنون فعال است، در حوزه مبادلات تجاری و ترانزیت کالا، منطقه راهبردی محسوب می شود.
گرگان مرکز استان گلستان به فاصله تقریبی 400 کیلومتری تهران و 575 کیلومتری مشهد قرار دارد.
استان گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر در شمال کشور قرار دارد که از شمال با جمهوری ترکمنستان، از غرب با مازندران از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است./خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط:

برگزاری اولین المپیاد ورزش گلستان اردیبهشت ماه سال آینده

تاکید امامان جمعه اهل سنت گلستان بر ضرورت وحدت و انسجام امت

کارگران خدمات شهری بوکان به دلیل پرداخت نشدن حقوق اعتصاب کرد

خرید تضمینی 889 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گلستان

جایزه بهترین فیلم جشنواره رومانی به «فصل فراموشی فریبا» رسید

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: کشف مواد مخدر با 16 درصد اف

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram