Economy Golestan 2تورکمن نیوز - اخبار اقتصادی: بر اساس آمار اعلام شده صادرات گلستان در سال جاری ۵ درصد رشد داشته ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد تجار همچنان با مشکل مواجه‌اند و این رشد صادرات تأثیر چندانی بر سرانه درآمد و اقتصاد گلستان نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، در سال‌های گذشته تحریم‌ها، صادرات کشور را با موانع و چالش‌های بسیاری مواجه کرد و هم‌اکنون افزایش صادرات به‌ویژه صادرات غیرنفتی از اهداف مهم دولت در بخش اقتصاد به ویژه در دوران پسا تحریم است. دولت تمام تلاش خود را به کار بسته تا با رونق صادرات غیرنفتی بتواند منابع موردنیاز بخش تولید را از طریق صادرات تأمین کند.

به همین دلیل هدف‌گذاری‌هایی نیز در تمامی بخش‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و کالایی برای رونق صادرات در سال ۹۴ در نظر گرفته شد. هرچند با سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده و مذاکرات هسته ای و سیاسی، انتظار می‌رفت شاهد رونق صادرات در کشور باشیم اما مطابق آمار منتشره صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری با رشد منفی ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته مواجه بوده و این امر نشان می‌دهد همچنان صادرات کشور با چالش‌ها و موانع جدی روبروست.

 

رشد ۵ درصدی صادرات گلستان

گلستان استانی کشاورزی محور است و صنعت نوپای آن هنوز نتوانسته در کشور جایگاه مناسبی برای خود ایجاد کند. از سویی بر اساس آمارهای اعلام شده، گلستان از نظر سرانه آمد در رتبه های پایین جدول قرار دارد و مردم این استان از میانگین درآمد کشوری، ۵۰ درصد کمتر درآمد دارند. لذا توجه به وضعیت اقتصادی استان باید در اولویت مسئولان عالی رتبه استان باشد و در همین راستا توسعه صادرات، یکی از روش های بهبود وضعیت اقتصاد استان است.

باوجود کاهش صادرات غیرنفتی در کشور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر از رشد پنج درصدی صادرات استان از گمرکات در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در نیمه اول امسال حدود ۱۸۰ میلیون دلار صادرات از گلستان صورت گرفته است.

حسینقلی قوانلو در شرایطی که گلستان هنوز از نظر سرانه درآمد وضعیت خوبی ندارد، افزود: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امسال باید شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی در صادرات غیرنفتی کشور می‌بودیم که در حال حاضر منفی ۱۴ درصد از برنامه عقب هستیم.

Economy Golestan 4

وی ادامه داد: با این شرایط گلستان حدود ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور جلوتر است و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و نیز راه‌اندازی مرز ریلی اینچه برون (ایران- ترکمنستان - قزاقستان) چشم‌انداز خوبی برای توسعه تجارت خارجی استان رقم خورده و شاهد رونق بیش‌ازپیش صادرات گلستان باشیم.

وی اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست امسال پنیر و مواد غذایی، میله‌گرد، سازه‌های فلزی و گوشت مرغ بیشترین اقلام صادرات استان را تشکیل داده و مواد تولیدی استان به ترتیب به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و چین صادرشده است.

به گفته قوانلو، پیش‌بینی سهم صادرات استان در ۶ ماهه نخست امسال ۶۰۰ میلیون دلار نسبت به ۴۵۰ میلیون دلار سال گذشته بود که تاکنون حدود ۳۶۰ میلیون دلار آن محقق شده است و امیدواریم در نیمه دوم سال شاهد رشد بیش‌ازپیش صادرات از استان باشیم.

 

موانع و چالش‌های استانی و ملی فراروی صادرات

درحالی‌که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از رشد صادرات استان در نیمه نخست امسال خبر می‌دهد و معتقد است بیشترین صادرات استان به کشور عراق بوده است، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان می گوید که در حال حاضر ۶۲ درصد صادرات استان به کشور ترکمنستان است و ازاین‌رو رفع موانع و مشکلات برای توسعه صادرات به این کشور مهم است.

رحمان قره‌باش، در شرایطی که انتظار می رود، افزایش ۶ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته در اقتصاد استان تاثیر مثبت داشته باشد و رضایت تجار را  به دنبال داشته باشد، در گفتگو با خبرنگار مهر، از مشکلات صادرکنندگان خبر داد و عوارض بالای هزینه‌های بندری، اعمال عوارض بر واردات سیمان توسط دولت ترکمنستان و نامناسب بودن جاده ارتباطی از اینچه برون را از دیگر مشکلات صادرات گلستان دانست.

Economy Golestan 3

وی گفت: ورود تعداد محدود کامیون‌های حامل بار از طریق گمرکات مرزی، مشکلات مسافران و فعالان تجاری در اخذ ویزا و همچنین ممنوعیت تردد مرزنشینان به‌وسیله گذر مرزی تنها بخشی از چالش‌های فراروی توسعه صادرات استان به ترکمنستان است.

این صادرکننده گلستانی افزود: کارآمد نبودن حضور شعبه بانک صادرات در عشق آباد، بالا بودن کارمزد انتقال ارز و پیشنهاد تخصیص اعتبار به بانک مذکور، نبود سیستم‌های نوین بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی بین بانک‌های دو کشور، فقدان قراردادهای تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، نبود پایانه صادراتی در دو کشور ایران و ترکمنستان و نبود سیستم پرواز هوایی بین دو کشور از جمله مشکلاتی است که باید در سطح ملی بدان پرداخته شده و حل شود.

وی خاطرنشان کرد: نبود سرویس‌های منظم مسافری باتوجه به نزدیکی راه و زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی، نبود ارتباط و مراودات مناسب، نبود نشست‌های منظم بین گمرکات مرزی استان‌های همجوار، نبود تشکل تخصصی بسته بندی و صادرات میوه و تره بار و نیز کنسرسیوم صادرات گرای مرتبط، نبود مؤثر و فراگیر صادرکنندگان و تولید کنندگان ایرانی در هیئت‌های تجاری و فعالیت‌های نمایشگاهی و همچنین نبود تشکل‌های مناسب در زمینه‌های توریستی و گردشگری، هزینه بالای آزمایشگاه استاندارد و رقابت ناسالم و دخالت رانندگان در امر صادرات از مشکلات و چالش‌های صادراتی است که می‌تواند در استان پیگیری و حل شود.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای مشترک بازرگانی دو کشور، ۲۴ ساعته شدن گمرک استان، ایجاد خط اعتباری (کردیت لاین) بین بانک‌های دو کشور و تخصیص اعتبار مناسب، ایجاد مرکز تجاری، تنظیم تعرفه ترجیحی برای اقلام صادراتی و وارداتی کالاهای اساسی و معافیت یا شمول مالیات بر درآمد حاصل از ترانزیت محمولات خارجی می‌تواند به رونق صادرات استان منجر شود.

 

توان صادرات بیشتر با توسعه زیرساخت‌های گلستان

ظرفیت های اقتصادی گلستان بیش از میزان حال است زیرا سابقه طولانی در بخش کشاورزی از یک سو باعث تولید محصولات بیش از ظرفیت استان شده و صنعت نوپای گلستان هم این امکان را فراهم ساخته تا با سرمایه گذاری بخصوص در بخش صنایع تبدیلی، بتوان تولیدات بیشتری را به کشورهای همسایه صادر کرد. اما همانطور که عنوان شد، تجار با مشکلات فراوانی رو به رو هستند، مشکلاتی که معاون استاندار گلستان هم آن ها را رد نمی‌کند ولی معتقد است با توسعه زیرساخت‌های استان از جمله در بخش حمل و نقل ریلی، گلستان توان صادرات بیشتر از میزان هدفگذاری شده را دارد و چشم انداز خوبی برای توسعه تجارت خارجی استان پیش بینی است.

علی مرگدری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توسعه تجارت خارجی و غیرنفتی نیازمند تأمین زیرساخت‌ها و مباحث سخت افزاری است و راهکارهای آن در اسناد توسعه ای استان دیده شده و برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

Economy Golestan 3

وی متذکر شد: توسعه تجارت خارجی و صادرات نیازمند تأمین زیرساخت‌های مرزی زمینی، ریلی، دریایی و هوایی است از این ررو نخواستیم مباحث توسعه ای کتابچه و انشاء شود بلکه تلاش کردیم در این موارد اجرایی شود از این رو پیگیری ۷ موضوع در این حوزه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد تجاری، راه سبز (راه آهن شمال- جنوب و راه آهن گرگان- اینچه برون)، ایجاد پایانه صفر مرزی، پیش بینی فضای سرزمینی برای توسعه صادرات و ره‌آوری فولاد و شهر پتروپالایش و متالوژی، ساماندهی بندرخواجه نفس و کریدور دریایی و همچنین توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای هفت موضوع در توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان است که اقدامات و پیگیری‌ها برای اجرای همه آن‌ها صورت پذیرفته است.

 

دولت علی رغم مشکلات از سرمایه گذاران گلستانی حمایت کرد

وی در شرایطی که تجار از مشکلات و موانع گله دارند، تصریح کرد: برای ایجاد ظرفیت‌های توسعه صادرات استان باید دولت پای کار می‌آمد و حمایت‌های لازم صورت می‌گرفت که به رغم تمام مضایق، دولت تدبیر و امید در حوزه تولید و حمایت از سرمایه گذاران گلستانی پای کار آمد.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات باید برنامه ریزی‌های مناسبی در حوزه فراوری، ایجاد ظرفیت‌ها و همچنین نیاز کشورهای هدف صورت پذیرد، یادآور شد: در حال حاضر صادرات همچنان با مشکلاتی مواجه است و نگرانی صادرکنندگان زیاد است.

وی تاکید کرد: هرچند در گذشته رویکردها صادرات محور نبوده اما دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند موانع و مشکلات صادرات کشور را تعدیل کند و تاکنون کارگروه توسعه صادرات در استان شکل گرفته و مأموریت‌ها و سیاست‌های توسعه صادرات به ۳ بخش اجراکننده (سازمان صنعت، معدن و تجارت؛ فعالان اقتصادی غیر دولتی و اتاق گرگان و نمایندگی وزارت خارجه در استان) اعلام شده است و می‌توان امید داشت با چشم انداز خوبی که برای توسعه تجارت خارجی استان پیش بینی شده در آینده شاهد رونق صادرات استان باشیم.

هرچند در ۶ ماهه نخست امسال شاهد افزایش ۵ درصدی صادرات غیرنفتی گلستان بوده‌ایم اما باید به خاطر داشته باشیم همچنان ما از برنامه پیش بینی شده برای صادرات در سالجاری عقب هستیم از این رو باید با رفع موانع و چالش‌های پیش رو و همچنین تأمین زیرساخت‌ها زمینه بیش از پیش صدور کالا از گلستان به خارج از کشور را فراهم کرده و با ایجاد بسته‌های حمایتی و تشویقی زمینه این توسعه را فراهم کنیم و اجازه ندهیم بازار توسعه صادرات همچنان چشم انتظار سیاست‌های جدید صادراتی باقی بماند.

منبع: مهرنیوز

 

مطالب مرتبط:

طوفان باعث خسارت به واحدهای مسکونی در استان گلستان شد

اعلام اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال/ پورقاز و آزمون نماینده‌

آتش گرفتن 400 هکتار از مزارع گندم گلستان طی یک ماه اخیر

شرایط جوی گلستان ناپایدار می شود

کاهش تعداد آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی گلستان

معاون رئیس جمهور برای شرکت در نشست زنان فرهیخته استان به گلس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram