Kala Varedat 30 TNاقتصادی-تورکمن‌نیوز- رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد گفت: ایران در بازار پنج میلیارد دلاری وارداتی ترکمنستان نزدیک به 550 میلیون دلار یعنی بیش از 10 درصد، سهم دارد.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مستقل ترکمن های ایران، «رحمت الله خرمالی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: مقاطع فولادی، اسکلت‌های فلزی، سیمان، کلینکر، قیر نفت، محصولات پلاستیکی و سیب زمینی عمده صادرات ایران به ترکمنستان را تشکیل می دهد.
به گفته وی، در 6 ماه نخست امسال ایران 215 میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف 10 کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت.
وی ادامه داد: ترکیه، روسیه و چین در صدر کشورهای صادرکننده کالا و خدمات به ترکمنستان قرار دارند.
خرمالی بیانات رهبر معظم انقلاب را درباره اینکه ترکمنستان کشور دوست، برادر و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران است، یادآوری کرد و افزود: این کشور شریک نخست جمهوری اسلامی ایران بین کشورهای همسود (مشترک المنافع – CIS) است.

** تصویب برنامه هفت ساله توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان
رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان به برنامه هفت ساله توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ترکمنستان اشاره کرد که هفته گذشته مصوب شد.
در این سند برنامه های صنعتی سازی این کشور تا سال 2024 میلادی پیش بینی شده است.
به گفته وی، این برنامه‌ها در چهار محور نفت و گاز، الکترونیک، غذایی و شیمیایی در نظر گرفته شده و علاوه بر آنها، تقویت ترانزیت به منظور انتقال انرژی و کالا دیگر در اولویت است.
خرمالی اضافه کرد: در این برنامه هفت ساله، 290 میلیارد منات (واحد پول ترکمنستان) پروژه برای سرمایه گذاری تعریف شده که فقط 160 میلیارد منات آن مربوط به بخش نفت و گاز است.
وی ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشورمان بتوانند از فرصت‌های پیش رو حداکثر استفاده را داشته باشند.

** بایدها و نبایدهای حضور در ترکمنستان
رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با استناد به سخنان رییس جمهوری ترکمنستان درباره اولویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران، مسائل بانکی و نگاه‌های بخشی سازمان ها در ایران را از مشکلات موجود در روابط اقتصادی 2کشور عنوان کرد.
وی یادآوری کرد: پایان طرح ها در موعد مقرر برای ترکمن ها بویژه رییس جمهوری این کشور اهمیت بسزایی دارد و شرکت های ایرانی حاضر در این کشور باید به این امر توجه کافی داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه ها بویژه در سطح بین المللی، معرفی توانمندی‌های داخلی و اعزام، پذیرش و تبادل هیات های تجاری است و بر همین اساس همه ساله نمایشگاه های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد (پایتخت ترکمنستان) برگزار می شود.
خرمالی از برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در عشق آباد در اسفندماه آینده خبر داد و گفت: این نمایشگاه می تواند بستر مناسبی برای ارتباطات دوجانبه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی 2کشور باشد.
چندی پیش «حسن مرتجی» مجری نمایشگاه بین المللی اکسپوی عشق آباد اعلام کرد اکسپو بین المللی عشق آباد شامل نمایشگاه بین المللی صنعت و موتور* و نمایشگاه تولیدات حلال** از 31 ژانویه تا 2 فوریه 2018 (11 تا 13 بهمن ماه) به مدت سه روز در محل نمایشگاه‌های بین المللی عشق آباد برگزار می شود.
بخش‌های نمایشگاهی اکسپو عشق آباد شامل صنایع رنگ، صنایع روغن های پایه، تولید ابزار و ماشین آلات، صنایع نوشیدنی و غذا، صنایع کود و اوره، صنایع برودتی، صنایع دستکش های صنعتیف صنایع شیمیایی، صنایع کاشی و سرامیک و سرویس های بهداشتی، صنایع نگهداری غذاهای سرد و غذای دریایی، صنایع انفصال آلومینیوم، صنایع مصالح ساختمانی، ذوب آهن، صنایع فولاد، صنایع لوله سازی، صنایع غذایی دام و طیور، صنایع مبلمان، صنایع پلاستیک بسته بندی و چاپ، صنایع کاغذ و پالپ، صنایع ماشین‌های معدنی، صنایع فرآوری و استخراج معادن، صنایع حمل و نقل جاده ای، دریایی، کشتیرانی، ریلی و هوایی، صنایع خودروسازی و قطعات، صنایع لاستیک سازی، صنایع نفت و گاز و صنایع رایانه است.

** تجارت مثبت ایران و ترکمنستان در 10 سال
تجارت 10 ساله ایران با ترکمنستان حاکی از مثبت بودن روند مبادلات تجاری بوده و افزایش حجم صادرات موجب شده است در نیمه نخست سال، میزان صادرات بر واردات پیشی گیرد.
بررسی روند 10 ساله تجارت ایران با ترکمنستان در بازه زمانی سال 1384 تا سال 1394 نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور تا سال 1393 با نرخ رشدی قابل توجه صعودی بوده و از سال 1388 از واردات پیشی گرفته و در نهایت به مثبت شدن تراز تجاری ایران تا به امروز منجر شده است.
بدون در نظر گرفتن افت صادرات در سال 1394 ترکمنستان را می‌توان جزو کشورهایی محسوب کرد که جریان صادرات ایران به این کشور در یک دهه گذشته از رشدی پایدار برخوردار بوده است.
ترکیب سبد کالاهای برتر صادراتی نیز تا حدودی در این سال‌ها ثابت بوده و تحول خاصی را به خود ندیده است.

 

منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط:

به مناسبت دهه فجر صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در گرگان برگزار

آغاز کوچ پرندگان مهاجر به تالاب‌های گلستان

به یاد عطر جاودانگی 4000 شهید استان گلستان: نهال‌های سرسبز و

ممنوع‌التصویر بودن بازیگر معروف ایران پایان یافت+عکس

بازداشت زنی که قصد هدیه دادن به پوتین را داشت

مرعشی: حضور گسترده مردم در انتخابات مانع به قدرت رسیدن افراط

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram