Fok 1 1تورکمن‌نیوز - اخبار محیط زیست گلستان: در ۲۶ روزی که از سال جدید سپری شده دو قلاده فک خزری زخمی و یک لاشه از این پستاندار نادر دریای خزر، به نمایندگی مركز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران تحویل داده شده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، هنوز یک ماه از انتشار رهاسازی فک خزری در سال جدید با حضور هنرمندان کشور نگذشته بود که خبر گیر کردن یک قلاده دیگر در تور ماهیگیران دوباره سر زبان ها افتاد. همه منتظر اعلام برنامه های مداوا و رهاسازی تنها پستاندار خزر بودند که متاسفانه اعلام شد لاشه این فک روز سه شنبه در تور ماهیگیری صیادان منطقه گهرباران به دام افتاده بود.

 

با اطلاع رسانی صیادان لاشه این جانور به مركز درمانی، تحقیقاتی و بازتوانی سگ‌های آبی هلند درایران در آشوراده منتقل شد.

نماینده مركز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران در رابطه با مشخصات این فک به خبرنگار مهر گفت: این فك ماده، حدوداً چهار ساله و نابالغ بود و بر اساس معاینات اولیه براثر گرفتاری در تور ماهیان خاویاری دچار خفگی شده و هیچگونه جراحت و زخمی روی لاشه یافت نشده است.

امیر صیادشیرازی از فریز شدن این فُک درمرکز درمانی برای کالبد شکافی خبر داد و اظهار کرد: هفته آینده برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر بر روی لاشه این فُک كالبد شكافی انجام خواهد شد.

وی افزود: سال ۹۴ در استان‌های مازندران و گلستان چهار لاشه فُک که در اثر خفگی در تور ماهیگیران گیر کرده بودند پیدا و تحویل مرکز تحقیقاتی و درمانی در آشوراده شدند.

صیاد شیرازی با اشاره به آمار فک‌های رهاسازی شده در سال ۹۴ گفت: سال گذشته ۱۸ فُک که در تور صیادان به دام افتادند که با همکاری خوب صیادان به مرکز تحقیقاتی تحویل و رهاسازی شدند؛ همچنین در ۲۶ روزی که از سال ۹۵ سپری شده دو فک زخمی به موسسه تحویل داده شده و آن ها نیز بعد از درمان رهاسازی شدند.

 

نماینده مركز تحقیقات وبازتوانی سگ‌های آبی هلند درایران از ماهیگیران بخش خاویاری تشکر کرد و گفت: بیش‌ترین این فک‌های خزری در تور ماهیگیران خاویار گیر کرده‌اند که با همکاری خوب این صیادان شاهد کمترین میزان مرگ و میر در بین این گونه پستاندار نادر دریای خزر هستیم.
شیرازی افزود: شاید در گذشته نسبت به این گونه‌ نادر از سوی صیادان بی مهری‌هایی شده است اما صیادان گلستانی به خوبی ارزش محیط زیستی این گونه را درک کرده و با ما تعامل دارند.

Fok 1 2

وی به صید بی رویه فک خزری در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا و سیر نزولی تنها گونه پستاندار دریایی خزر اشاره کرد و گفت: امروزه کمتر از ۱۰۰هزار قلاده از این گونه جانوری در این دریاچه باقی مانده است.

صیاد شیرازی به جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه‌های كشف شده با هدف كنترل سلامت زیستی اكوسیستم خزر اشاره کرد و گفت: رهایی فك های آسیب دیده و گرفتار شده در تورهای صیادی، درمان حیوانات بیمار، ثبت اطلاعات مربوط به فك های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و همچنین كالبدگشایی، جمع آوری نمونه‌های بافتی از لاشه های كشف شده با هدف كنترل سلامت زیستی اكوسیستم خزر از دیگر فعالیت های این گروه است.

لازم به ذکر است گروه امداد و نجات فُك خزر، در سال ۱۳۸۹ با كمك مركز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی در كشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به كار كرد.

 

این گروه در ابتدا توسط تعدادی از افراد علاقمند اداره می شد، افراد این مجموعه زیرنظر مركزی در كشور هلند و ایران آموزش دیده و آمادگی لازم را برای انجام عملیات امداد و نجات كسب كردند.

در گذشته تعداد زیادی از فك ها برای استفاده از پوست و گوشت شكار می شدند، اما امروزه هر سال تعدادی از آنها در تورهای ماهیگیران گرفتار و یا كشته می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

 

 

مطالب مرتبط:

رکورد مسابقات همگانی در گنبد کاووس شکسته شد+عکس

آغاز عملیات اجرایی موزه بزرگ باستان‌شناسی در گنبد کاووس

بهره‌برداری نامناسب در بخش کشاورزی سبب افت ذخایر آبی شده است

ممنوع شدن فروش مشروبات الکلی در ترکمنستان

نارضایتی بیماران تالاسمی گلستان از بی‌توجهی‌ها/ انجمن تالاسم

بررسی 4 لایحه در کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram