Rasul Salahiاخبار گنبدکاووس- تورکمن نیوز: سرپرست شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از انجام آزمایش‌های رایگان برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری دیابت خبر داد و از تمام افراد بالای 30 سال درخواست کرد به کلینیک دیابت بیمارستان طالقانی این شهر مراجعه نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، دکتر رسول صلاحی روز دوشنبه در همایش دیابت در این شهرستان اظهار داشت: شناسایی افراد مبتلا به دیابت در گنبدکاووس در راستای اجرای طرح غربالگری دیابت در شهرهای بالای 50 هزار نفر انجام می شود.
وی گفت: براساس برنامه پیشگیری از دیابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح غربالگری افراد مبتلا به این بیماری در شهرهای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت ازسال گذشته و درشهرهای بالای 50 هزار نفر نیز از امسال آغاز شده است.
به گفته دکتر صلاحی، طرح غربالگری مبتلایان به دیابت در مناطق روستایی کشور نیز از یک دهه قبل آغاز شده و این طرح در 90 درصد روستاهای گنبدکاووس اجرا شده است.
وی با بیان اینکه براساس آمار وزارت بهداشت، به طور متوسط 10 تا 13 درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند، اضافه کرد: پیش بینی می کنیم این آمار درگنبدکاووس هشت تا 10 درصد باشد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس با اشاره به راه اندازی کلینیک دیابت درمحل بیمارستان طالقانی این شهرستان، یادآور شد: شهروندان بالای 30 سال می توانند با همراه داشتن دفترچه بیمه و کارت ملی به این مرکز درمانی مراجعه و آزمایش های مربوط به دیابت را رایگان انجام دهند.
صلاحی گفت: علاوه بر انجام آزمایش های مربوط به دیابت، کلاس های آموزشی نیز برای مراجعه کنندگان و مبتلایان درمحل این کلینیک برگزار می شود.
وی با اشاره به شعار 'پیشگیری مقدم بر درمان است'، افزود: تمام اقدامات مجموعه شبکه بهداشت و درمان کشور برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت که بیماری و قاتل خاموش نام گرفته و نیز کاهش هزینه های درمانی است.
دکتر صلاحی با تاکید برضرورت آموزش و اطلاع رسانی به افراد بالای 30 سال این شهرستان برای شرکت در طرح غربالگری بیماری دیابت، اضافه کرد: همکاری و همراهی همه ادارات و نهادها بالاخص آموزش و پرورش و رسانه های ارتباط جمعی دراین خصوص ضروری است.
دراین همایش که به مناسبت 23 آبان روز جهانی دیابت و با همکاری مدیریت آموزش و پرورش گنبدکاووس برگزار شد، یک پزشک متخصص داخلی و یک کارشناس تغذیه در خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری و نقش رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت مطالبی را بیان کردند.
رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف بیش از حد مواد قندی و چربی ها و ورزش کردن از راهکارهای اساسی در پیشگیری از دیابت است و اضافه وزن، تکرر ادار و زیاد نوشیدن مایعات نیز از علائم بیماری این بیماری اعلام شد.
به گفته کارشناسان، انجام مستمر آزمایش قند خون راه حل ساده تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری می باشد.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است./ایرنا

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

از صید ماهی سفیرانگلیس تا بافت پارچه ابریشمی توسط همسرش در ر

‌دستگیری سارق نقاب دار با 34 فقره سرقت در مینودشت

کشف جسد متلاشی شده یک کودک در گرگان

خانه امید الگویی برای ساخت مجتمع فرهنگی بازنشستگان گلستانی

احتمال آبگرفتگی معابر و وقوع سیل در استان گلستان

پاسخ به يك سئوال

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram