Shahidan Hajتورکمن نیوز - تاج محمد شیری‌گنبد: شهروندان گنبدکاووس در شرق استان گلستان در پی بروز حادثه تلخ و دردناک منا، روزهای تلخ و غمباری را سپری می کنند و غم، عزا و بیم و دلهره شاید گویاترین و کوتاهترین کلمات برای وصف حال امروز شهروندان گنبد باشد، واژه هایی که به رغم کوتاهی، بسیار سنگین می نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترکمن‌های ایران (تورکمن نیوز) غم و عزا در گنبد امروز نصیب آنانی شده که در پی بی تدبیری در برگزاری آیین رمی جمرات در منا در روز عید قربان، درگذشت عزیرانشان برایشان مسجل شده و مجالس ترحیم و عزا برپا کرده اند.

در گنبد خانواده هایی هم که تعدادشان به مراتب بیشتر از گروه اول است وجود دارند که در بیم و امیدی کمرشکن و طاقت فرسا به سر می برند؛ کسانی که از سرنوشت عزیرانانشان در این سفر معنوی هیچ اطلاع موثقی در دست نیست و اسامی آنها در لیست مفقودین سانحه اعلام شده است.

وجود اخبار ضد و نقیض از سرنوشت حاجیان، شرایط غمباری را برای بستگان آنها در گنبد رقم زده و بسیاری با به دست آوردن اطلاع دقیق و موثق، مجالس ترحیم برپا کرده و برخی دیگر از خانواده ها نیز به رغم اعلام رسمی مرگ عزیرانشان، هنوز این فاجعه غمبار برایشان غیر قابل باور می نماید و باداشتن کورسوی امید، در انتظار شنیدن خبری خوشایند از عزیرانشان هستند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سایت حج و زیارت استان گلستان، تاکنون 16 نفر از حاجیان این استان از دو کاروان اعزامی اهل سنت از شهرستان گنبدکاووس جان خود را از دست داده و از 36 نفر مفقودین این استان نیز 30 نفر متعلق به دو کاروان اهل سنت اعزامی از گنبد هستند.

هر چند تمامی جانباختگان فاجعه منا در استان گلستان از دو کاروان اهل سنت اعزامی از شهرستان گنبدکاووس می باشند، ولی دو نفر از جانباختگان حادثه، از منطقه بندر ترکمن در غرب این استان هستند که در کاروان اعزامی از گنبد ثبت نام نموده بودند.

خانواده های مفقودان این حادثه نیز از نخستین ساعات اعلام این واقعه جانگداز چشم انتظار دریافت خبری از عزیرانشان هستند و در نبود خبر موثق، لحظات پر التهاب و جانسوزی را سپری می کنند.

علاوه بر خانواده هایی که مجالس ترحیم برپا کرده اند، منازل خانواده های زائرینی که در لیست مفقودین حادثه هستند، به مکان هایی پر رفت و آمد تبدیل شده و دوستان، آشنایان و بستگان با حضور در منازل این افراد، برای سلامتی حاجیان مفقود و بازگشت آنان به اوطان خود دعای خیر کرده و سبب تسلای خاطر خانواده های حادثه دیدگان می شوند.

حضور مسوولان شهرستان و استان در منازل مصیبت دیدگان حادثه نیز پر رنگ است و در روزهای گذشته، نماینده ولی فقیه و استاندار گلستان با سفر به شهرهایی که خانواده های مصیبت دیده حادثه منا در آن جا ساکن هستند، از جمله بندرترکمن و گنبدکاووس، ضمن دیدار با خانواده های جانباختگان و مصیبت دیدگان این سانحه از آنان دلجویی کرده و برای جانباختگان طلب مغفرت وآمرزش کردند.

در گنبدکاووس نیز فرماندار این شهرستان و مسوولان محلی از فردای روز واقعه منا با تشکیل ستاد ویژه پیگیری، برنامه ریزی و ساماندهی امور و نیز سرکشی به خانواده های مصیبت دیده را آغاز کرده اند.

با گذشت چهار روز از این واقعه غمبار و در نبود اطلاعات موثق، بلاتکلیفی بسیاری از خانواده ها، وضعیت غمباری را در گنبد رقم زده و صحبت از ابعاد واقعه و نیز تلاش برای کسب اطلاع دقیق از وضعیت حادثه دیدگان و ابراز همدردی و تاثر از بروز واقعه، سوژه اصلی تمامی نشست های خانوادگی و دوستانه در گنبد است.

امروز هیچ و کوی و برزن و روستایی در گنبد نیست که از حواشی این سانحه مصیبت بار در امان مانده باشد و شهر و منطقه در شوک این فاجعه، حالتی محزون و مصیبت بار گرفته و اشک در چشم ها حلقه زده است.

دو دو چشمان منتظر خانواده هایی که عزیزانشان جزو مفقودین است و چشمان اشکبار و ناله های جانسوز دخترکان و پسرانی که یکی از عزیزان ( پدر یا مادر) خود را از دست داده و در عزای او نشسته و در مواردی از سرنوشت عزیز دیگرش نیز اطلاعی در دست نیست، وصف حال شهروندان گنبدی در روزهای اخیر است.

هر چند تمامی جانباختگان و مفقودان این سانحه در گنبد از شهروندان اهل سنت این شهرستان هستند، ولی عمق فاجعه به حدی است که تمامی شهروندان در غم این مصیبت بزرگ عزادار هستند و به قول آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان امروز همه به نوعی صاحب عزا هستند.

وی روز گذشته ( یکشنبه ) با سفر به گنبد که با همراهی استاندار گلستان صورت گرفت، ضمن دیدار با خانواده های مصیبت دیده گنبدی و دلجویی از آنان، با مسئلت کردن صبر برای خانواده های زائران بیت الله الحرام با آنان ابراز همدردی کرد.

گنبدی ها اکنون به همراه سایر هموطنان مصیبت دیده خود در این واقعه دلخراش چشم انتظارند، چشم انتظار اخبار موثق از سرنوشت عزیرانشان تا پایانی بر انتظار جانسوز و لحظه های پر از بیم و اضطرابشان باشد و بر مسوولان امر است تا بویژه نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مفقودان و اطلاع رسانی سریع در این زمینه اقدام عاجل داشته باشند./ایرنا

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

يک کشته و پنج مصدوم در تصادف سواري و کاميونت جاده مرزي گنبد

کاهش 10 درصدی پرونده های ضرب و جرح عمدی درمحاکم گلستان

طرح "افزایش عملکرد تولید در واحد سطح" در مزارع گوجه اجرا می‌

واشنگتن‌پست: آمریکا به دنبال تقویت «میانه‌روها» در ایران و ف

دخترجوان در برخورد با قطار مترو جان باخت

مصلی نماز جمعه بزرگترین اجتماع مردمی مقابله با تهاجم فرهنگی

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram