Khaviar03تورکمن نیوز - اخبار گمیشان: فرمانده انتظامی گمیشان از کشف 16 قطعه ماهی نابالغ خاویاری از بازارچه این شهر خبر داد و گفت: ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوعیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، سرهنگ حسین پهلوان دلیر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درپی دریافت اطلاعات مردمی مبنی بر خرید و فروش ماهی خاویاری در بازارچه ماهی گمیشان، ماموران انتظامی به محل اعزام و پس از هماهنگی با دادستان شهرستان و بازرسی از دو غرفه مشکوک در بازار، این ماهیان کشف و ضبط شد.
وی با بیان اینکه ماهیان خاویاری نابالغ کشف شده حدود 20 کیلوگرم وزن دارند، افزود: در این ارتباط دو متخلف دستگیر و با هماهنگی مقام های قضایی شهرستان، غرفه های آنها در بازار پلمپ شده است.
سرهنگ پهلوان دلیر تلاش برای حفظ گونه های مختلف ماهیان خاویاری را وظیفه همه نهادها و مردم بیان کرد و یاداور شد: در این راستا نیروی انتظامی با متخلفان و قاچاقچیان برخورد قانونی می کند.
وی همچنین از صیادان شهرستان خواست از هرگونه اقدام غیرمجاز در حوزه صید منابع آبزی خودداری کنند.
طبق مصوبه شماره 380 شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور که در 29 دی ماه سال 93 به تصویب رسید صید هر قطعه ماهی خاویاری شامل فیل ماهی، اوزن برون، قره برون و چالباش 100 میلیون ریال جریمه دارد.
خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی آن، ۷۴۰ کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زیرگونه در این دریا زیست می‌کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.
ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان ازجمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند، پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است.
گمیشان با 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان و در شمالی ترین قسمت حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارد و از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به آق قلا و از طرف غرب به دریای خزر منتهی می شود.
کشاورزی، دامداری، قالی بافی، ماهیگیری از مشاغل اصلی مردم گمیشان محسوب می شود، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می‌دهند.

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

مسابقات والیبال نوجوانان جام رمضان در گنبدکاووس پایان یافت

امسال دو مورد آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی گالیکش رخ داد

حضور تنها نماینده مسابقات اسکی بانوان در رقابت‌های المپیک زم

آب آشامیدنی در نوروز، سالم

گشایش نمایشگاه زنان، توانمندی‌ها و تولید ملی در استان گلستان

ایران واردکننده برنج اروگوئه/هدفگذاری کشت فراسرزمینی در این

دیدگاه‌ها  

0 #1 پاسخ: کشف 16 قطعه ماهی خاویاری در گمیشانصدیقه جاذبی 1394-09-10 01:01
سلام. من بیشتر خبرهای شمارو میخونم. از هر سایت دیگری در استان گلستان اعتبارش برای من بیشتر است. در رابطه با این خبر کاش کاری بشود که دیگر کسی سراغ صید ماهیان خزر نروزد. واقعا دلم میگیره وقتی میبینم ماهیان نایاب این دریا رو به نابودی می رود و همچنین خیلی ناراحتم از اینکه همشهریانم تنها چاره برای معاش را در صید ماهی می بینند. کاش برای این بن بست زودتر راهی پیدا بشه... کاش...

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram