Afroz Ataei 1 Bاخبار گمیشان-تورکمن‌نیوز: سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان مرزی گمیشان از اجرای طرح لبخند زمین با هدف حفظ محیط زیست و ترویج صنایع دستی منطقه خبر داد و گفت: در این طرح از ظرفیت کودکان فعال در کانون و مادران استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار ترکمن، افروز عطایی اظهار داشت: در جامعه امروزی توجه به فرهنگ حفظ محیط‌ زیست و صنایع دستی و بومی منطقه به عنوان یکی از شاخصه‌های رشد فرهنگی، در مناطق با بافت جمعیتی بومی و سنتی ضروری است.
وی ادامه داد: به همین منظور با هدف تعالی فرهنگ حفظ محیط زیست بین کودکان و نوجوانان منطقه طرح 'لبخند زمین' طراحی شد تا با بهره گیری از ظرفیت اعضای فعال در کانون و خانواده‌های آنان در جهت داشتن محیط زیست سالم و احیای صنایع دستی و بومی منطقه تلاش کنیم.
به گفته وی؛ ایجاد محیطی شاد و فرحبخش، پرورش خلاقیت و اندیشه و افزایش همراهی مادران با کودکان از اهداف این طرح است
وی ادامه داد: در این طرح با فراخوان از طریق کودکان و نوجوانان منطقه، مادران و دختران علاقه‌مند به صنایع دستی جذب و با استفاده از پارچه‌ها و البسه کهنه و دور ریختنی، سبد‌های خرید روزانه تولید می‌کنند تا جلوی گسترش روز افزون استفاده از کیسه‌های نایلونی گرفته شده و کیسه‌های پارچه‌ای ترویج گردد.
عطایی افزود: غنی و زنده بودن نقش‌ها و رنگ‌های بکار رفته در پوشاک و پوشش سنتی و بومی زنان و مردان ترکمن به زیبایی این ساخته‌ها افزوده و نیز فروش این سبدهای سنتی کمک خرجی برای بانوان خواهد بود.
وی ادامه داد که طبق هماهنگی با محیط زیست و میراث فرهنگی، تعداد زنان فعال در طرح لبخند زمین را افزایش دهیم.
به گفته وی؛ در طرح لبخند زمین حدود 15 زن و دختر آموزش دیده با کانون همکاری داشته و سبد‌های تولیدی با همکاری میراث فرهنگی شهرستان ثبت اصالت می شود.
عطایی همچنین به ثبت لالای ها و اشعار قدیمی ترکمنی که بیشتر در وصف شهدا و مقام وطن است نیز اشاره کرد و گفت: این سرود‌ها و اشعار سینه به سینه به نسل حاضر رسیده و با همکاری یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گمیشان این لالایی‌ها واشعار ساماندهی و جمع آوری می‌شود.
فعالیت کانون پرورش فکری با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در سال 1344 آغاز شد.
شهرستان گمیشان با 79 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان و هم مرز با ترکمنستان واقع است و بیشتر مردم آن را ترکمن‌ها تشکیل می دهند، کانون گمیشان یکهزار و 153عضو دارد./ایرنا

مطالب مرتبط:

رشد ۱۲۰ درصدی موزه‌های خصوصی در کشور

طرح شهید شوشتری به صورت کامل در گنبدکاووس اجرائی شود

نوسازی و مقاوم‌سازی 10500منزل روستایی در گرگان و آق‌قلا

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گشایش یافت

کسب نخستین مدال جهانی تاریخ کاتای بانوان به نام قاسمی

اجرای طرح آموزش‌های سلامت اجتماعی در محله‌های آسیب‌پذیر گنبد

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram