mahyar khsravi 01توركمن نيوز- اخبار گلستان: معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان گفت که این استان با توجه به کمبود منابع آبی زیرزمینی و سطحی، با چالش کمبود 800 لیتر بر ثانیه در بخش آب شرب مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، مهیار خسروی در جلسه شورای اسلامی استان گلستان افزود: در زمان پیک مصرف در شهرهای مختلف و از جمله گرگان و گنبدکاووس با مشکل تامین آب شرب مواجه هستیم و هم اینک مرکز استان 250 لیتر و گنبد حدود 180 لیتر در ثانیه کمبود آب دارد.
وی با بیان این مطلب که گلستان در یکی از کانون های خشکسالی کشور قرار دارد، اضافه کرد: برای عبور از بحران خشکسالی، باید مصرف بهینه را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و همچنین برای جلوگیری از تخریب کمی و کیفی منابع آب های زیرزمینی که رکن اصلی تامین آب شرب استان است، اقدام شود.
خسروی افزود: پراکندگی تاسیسات، منابع تامین و مسیرهای طولانی خطوط انتقال در منطقه، مشکلات عدیده بهره برداری و نگهداری از تاسیسات را بدنبال داشته و منجر به بالارفتن هزینه آب تمام شده، می شود.
به گفته وی؛ برداشت بی رویه بخش کشاورزی از منابع آب های زیرزمینی، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها، تطابق نداشتن اجرای طرح های شهرسازی با مطالعات مربوطه و بی توجهی به طرح های آمایش سرزمین، مدیریت آب شهری را بطور جدی با چالش مواجه ساخته است.
وی اضافه کرد: کاهش بارش در سال های اخیر و تغذیه نشدن کافی سفره های زیر زمینی و اضافه برداشت از منابع آب های زیرزمینی نگران کننده است، زیرا افت سطح آب ها این سفره ها و کاهش توان آب دهی چاه ها و مخروبه شدن آنها را در پی داشته است و این درحالی بوده که در 30 سال گذشته چنین افت آبی مشاهده نشده بود.
معاون بهره برداری شرکت آبفا گلستان یکی از چالش ها را نیز فرسودگی شبکه های آب بیان کرد و گفت: بسیاری از شبکه های آبرسانی قدیمی است و اعتبارات تخصیصی بابت اصلاح و به هنگام سازی آنها متناسب با حجم کار نیست.
وی در ادامه به بیان مشکلات وضعیت منابع تامین و تاسیسات شهرهای استان گلستان پرداخت و تصریح کرد: 10درصد از تامین آب شهرها مربوط به چاه هایی است که لوله جدار آنها بریده شده و منابع مطمئنی برای تامین آب نمی باشد و همچنین بدلیل برخوردار نبودن استان از منابع آب های کنترل شده سطحی( سدها) و اتکای به منابع آب های زیرزمینی که پتانسیل آن در استان طی سال های اخیر بشدت دستخوش اثرات منفی شده است، می بایست جهت تامین آب شرب در دوره های مختلف زمانی، برنامه ریزی اساسی انجام گیرد./ ايرنا

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

مطالب مرتبط:

پرورش استعدادهای جدید در رده‌های سنی پایه باعث شکوفایی کشتی

معرفی نفرات برتر جشنواره نمایشنامه‌خوانی در گلستان

کمک افزون بر 3 میلیارد ریال نیکوکاران گلستانی به جشن گلریزان

اجرای 41 طرح شبکه برق استان گلستان با 140 میلیارد ریال اعتبا

شرکت ۲هزار گرگانی در دوره‌های آموزش قرآن

سرهنگ احمدزاده: مرزنشینان نقش مهمی در پایداری و امنیت مرزها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram