Tashkhis Diabetتورکمن نیوز- اخبار گلستان: در حالی که ۱۲۰هزار بیمار مبتلا به دیابت در گلستان پیش بینی می شود، نمایشگاه سلامت با شعار «غلبه بر دیابت» و رویکرد آموزشی در هفته سلامت در گرگان برگزار شد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن نیوز، نمایشگاه سلامت در استان گلستان هم‌زمان با هفته سلامت در کشور از تاریخ ۴ اردیبهشت لغایت ۸ اردیبهشت در سوله تالار فخرالدین اسد گرگانی با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با مرکز بهداشت گلستان در قالب ۳۴ غرفه در شهرستان گرگان برگزار شد.

آمارها نشان می دهد که شش درصد جمعيت كشورها مبتلا به بيماري ديابت هستند. این در حالی است که در گلستان علت عمده مرگ و ميرها بيماري های قلبی و عروقی عنوان شده است به طوری که 50 درصد بيماران مبتلا به ديابت به بيماری قلبی و عروقی مبتلا می شوند.

از حدود هشت هزار مرگ و مير سالانه در گلستان سه هزار و 200 فوت براثر بيماري های قلبی و عروقی است. به همین خاطر هم در استان ما تست اين بيماری برای افراد بالای 30 سال انجام می شود و تاكنون اين اقدام در روستاها و برخی از شهرهای زير 20 هزار نفر اجرايی و در ديگر شهرها نيز انجام خواهد شد.

در سطح روستاهای استان تاكنون 15 هزار نفر بيمار مبتلا به ديابت شناسائی شده اند و در غربالگري كه در حدود يك سوم شهرهای زير 20 هزار نفر با 49 هزار نفر جمعيت انجام شد،در مجموع 870 بيمار شناسائی شدند.

اما پيش بينی ها از این خبر می دهد که در غربالگری ديابت در شهرها افزون بر 30 هزار نفر مبتلا به اين بيماری شناسائی شوند.

 

آموزش به کودکان برای غلبه بر دیابت

نمایشگاه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت و رویکرد آموزشی در گرگان برگزار شد. نمایشگاهی که می تواند قدمی در جهت آموزش بیشتر و توجه به سلامت افراد بردارد. نجمه شهاب‌الدین مدیر نمایشگاه هفته سلامت در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است و ما سعی کردیم این نمایشگاه را در راستای این شعار برگزار کنیم.

شهاب‌الدین افزود: سازمان‌هایی که در بحث سلامت دخیل هستند مانند سازمان‌های آموزشی، ادارات آموزشی و دانشکده بهداشت در راستای این شعار برای آموزش به مردم، خدمات خود ازجمله چک کردن قند خون، اندازه‌گیری قد، آموزش‌های امداد و نجات و ... را در این نمایشگاه به مردم ارائه می‌دهند.

وی عمده آموزش‌ها را برای کودکان عنوان کرد و گفت: برای کودکان آموزش‌های مختلفی برای پیشگیری از دیابت در نظر گرفته‌ایم و به آن‌ها یاد دادیم که اگر در بزرگ‌سالی مبتلابه این بیماری شدند برای درمان آن فعالیت‌هایی از قبیل تحرک بدنی، تغذیه سالم و پرهیز از فست فود و غذاهای شیرین داشته باشند.

شهاب‌الدین بابیان اینکه هدف ما این است در این فرصت محدود چهارروزه برای تمامی اقشار جامعه آموزش کوتاهی در تمام زمینه‌های سلامت داشته باشند، اظهار کرد: صبح دوشنبه نزدیک به هزار بازدیدکننده در نمایشگاه داشتیم و عمده این بازدیدکنندگان از مدارس و مهدکودک‌ها بودند؛ ما هم سعی می‌کنیم با ارائه محصولات بهداشتی مانند مسواک و خمیردندان به کودکان آن‌ها را به آموزش تشویق کنیم.

وی نکته جالب و قابل‌توجه در این نمایشگاه را مشارکت کودکان درزمینهٔ آموزش خواند و گفت: در نمایشگاه امسال دانشکده بهداشت بازی مارو پله‌ای در فضای روبه روی نمایشگاه طراحی کرده که حاوی نکات بهداشتی است؛ همچنین آموزش‌های اورژانس ۱۱۵هم تأثیرگذار بود و باعث شد نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته جذاب‌تر به نظر برسد.

نجمه شهاب‌الدین افزود: برای ما  جالب بود که بعدازظهرها همان دانش آموزان به همراه خانواده‌ها برای بازدید از نمایشگاه دوباره و یا سه‌باره مراجعه می‌کنند و این نشان‌دهنده تأثیرگذاری آموزش‌ها است.

 

ارائه آموزش در جهت پیشگیری با ارزش تر از خدمات

مدیر نمایشگاه سلامت در پایان گفت: ما به حمایت تمام مردم احتیاج داریم و دوست داریم مردم بدانند که آموزش از سوی ما بیشتر از خدمات ارزش دارد چراکه اگر بدانند و یاد بگیرند که برای سلامتی خود چه‌کاری انجام دهند دیگر بیمار نمی‌شوند و حتی اگر بیمارشدند می‌دانند چگونه با آن برخورد کنند.

یکی از غرفه‌های پربازدید که جمعیت زیادی در ورودی آن ایستاده‌اند غرفه طبخ آبزیان است. در این غرفه خانم عرب احمدی شیوه‌های صحیح و نوین پخت انواع ماهی و میگو را آموزش می‌دهد و بعد از پخت برای مزه کردن در اختیار حضار می‌گذارد.

خانم دزیانی بانوی ۶۵ ساله‌ای است که برای دومین روز متوالی به نمایشگاه آمده از جذاب بودن و تأثیرگذاری این غرفه گفت و افزود: من و تمام بانوایی که اینجا حضور داریم روز گذشته هم اینجا بودیم و نکاتی را که برای طبخ صحیح ماهی و میگو یاد گرفتیم را برای اول بود که می‌شنیدیم. چند بانوی دیگر هم که نظاره گر گفتگوی ما بودند صحبت های خانم دزیانی را تایید کردند و علت حضور چندباره خود را در این غرفه نکات آموزشی آن عنوان کردند.

فرشید کرجی بانی مسئول غرفه آبزیان که به پخش رایگان سی‌دی‌های آموزشی پخت صحیح آبزیان مشغول بود، گفت: هدف ما از حضور در این نمایشگاه این است که به مردم یاد دهیم با فرآورده‌های دریایی چه غذاهایی درست کنند و سعی کردیم آموزش‌های ما با شعار سازمان جهانی بهداشت که  غلبه بر دیابت هست همسو باشد.

 

دشواری در تمیزکردن ماهی؛ عاملی برای کمتر مصرف کردن آن

کرجی بانی یکی از علت‌های مصرف کم آبزیان در بین مردم را دشوار بودن تمیز کردن ماهی از تیغ و پولک می‌داند وزندگی آپارتمانی را عامل آن می‌داند.

وی گفت: در چند سال گذشته شیلات فرآورده‌های دریایی را به شکل پاک‌شده به مردم عرضه کرده که با استقبال مردم روبه‌رو شده است؛ همچنین باور اشتباهی که در ذهن مردم مانده، این است که فکر می‌کنند ماهی فصلی است و فقط باید در زمان خاصی از آن استفاده کرد که یک باور اشتباه است.

کرجی بانی بهترین حالت طبخ آبزیان را کباب کردن آن‌ها عنوان کرد و گفت: در غرفه مجاور ما با هزینه خود به شکل رایگان انواع طبخ این آبزیان را آموزش می‌دهیم تا مردم یاد بگیرند و حداقل دو بار در هفته از آبزیان در سبد غذایی خود استفاده کنند.

در بین غرفه‌ها چشمم به یک غرفه هنری می‌خورد که تعدادی استاد خطاطی بر روی کاغذهای روغنی مشغول هنرنمایی هستند، مسئول آموزش انجمن خوشنویسان گلستان اداره این غرفه را عهده‌دار است.

مهرنوش نیک سیر در رابطه باعلت حضورشان در نمایشگاه سلامت گفت: با توجه به اینکه دغدغه حوزه سلامت در بحث پیشگیری و درمان به‌موقع بیماران مطرح بوده است اما همیشه بخشی که حوزه سلامت می‌تواند روی آن مانور دهد آن‌قدر قوی نیست که بتواند به‌تنهایی تمام مشکلات را حل کند.

نیک سیر افزود: ۷۲ درصد بیماران دیالیزی که در حال حاضر در سطح استان دیالیز می‌شوند علت اصلی بیماری آن‌ها به دلیل دیابت است؛ اما اکثر آن‌ها نمی‌دانستند بیماری دیابت برای آن‌ها مشکل دیالیز، قطع عضو و بیماری‌های دیگر را به ارمغان می‌آورد.

 

خوشنویسی به نیت کمک به افراد دیابتی

وی با اشاره به اینکه انجمن خوشنویسان در سال‌های گذشته هم در نمایشگاه هفته سلامت شرکت داشته گفت: در سال‌های گذشته همیشه بحث حمایت از بیماران خاص و سرطانی در میان بوده است اما امسال چون شعار بهداشت جهانی مبارزه با دیابت بود تصمیم گرفتیم بر اساس این شعار غرفه را اداره کنیم.

مسئول آموزش انجمن خوشنویسان گلستان اضافه کرد: ما در اینجا مطالبی را که اساتید خوشنویسی می‌نویسند برای بازدید عموم در نمایشگاه می‌گذاریم؛ روی کارها هیچ قیمتی گذاشته نشده و مردم هرچقدر دوست داشتند می‌توانند برای کمک به بیماران دیابتی برای این تابلوها بپردازند که مشارکت از سوی مردم خوب بوده است.

 

معرکه گیری با چاشنی آموزشی

صحبتم باخانم نیک سیر به پایان رسید که صدای فریاد مردی بالباس‌های نگهبانی که به دنبال دو کودک متکی می‌دوید توجه همه را به‌سوی خود جلب کرد. دو کودک متکدی که به وسط نمایشگاه رسیدند روی زمین نشستند و با صدای بلند اعلام کردند تا وقتی اجناس خود را که تنقلات مضر و دست‌ساز بود را نفروشند از نمایشگاه بیرون نمی‌روند.

به چهره کودکان که دقت می‌کنم آن‌ها را می‌شناسم هردو بازیگران تئاتر هستند و چندی پیش روی صحنه تئاتر آن‌ها را دیده بودم. مرد نگهبان سعی در متوقف کردن آن‌ها داشت و به آن‌ها هشدار می‌داد که تنقلاتی که برای فروش دارند بچه‌ها را بیمار می‌کند و آن‌ها نباید این کارا کنند.

 یقین پیدا کردم که این معرکه گیری برای آموزش کودکان طراحی‌شده است. نگهبان مدام نکات آموزشی در رابطه با تنقلات بهداشتی را به آن‌ها گوشزد می‌کرد و تأییدیه آن را از کودکانی که نظاره‌گر صحنه بودند می‌گرفت. صحنه به‌قدری واقعی بود که چند تن از والدین سعی داشتند وساطت کنند تا کودکان متکدی را از دست نگهبان نجات دهند.

پرسش و پاسخ از تعدادی از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه سلامت حکایت از رضایت آن‌ها از غرفه‌های نمایشگاه بود. سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و آموزش به آن‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی ازجمله دیابت می‌تواند نوید داشتن یک نسل سالم را به ما بدهد؛ نسلی که از همین ابتدا بداند مصرف چه مواد مضری دیابت را در آینده برایش به ارمغان می‌آورد و اگر هم روزی این بیماری شیرین مهمان وجودشان شد چگونه با آن برخورد کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

2 پروژه اساسی در استان ایجاد آزادراه گلستان -خراسان شمالی و

نگرانی های بزرگ باشگاه های انگلیسی در آستانه خروج بریتانیا ا

بارش باران و برف از چهارشنبه در استان گلستان پیش‌بینی می‌شود

دشمن هرگز از نفوذ در انقلاب دست بر نمی‌دارد؛ استکبار ستیز با

قرارداد یکساله هریس مالزیایی برای آموزش سپک تاکرا در گنبدکاو

منزلت طوایف مقدس در بین ترکمن‌ها

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram