8اجتماعی - تورکمن‌نیوز: در هفته‌های گذشته از مناطق مختلف اخباری ناخوشایندی از قتل شهروندان با سلاح سرد منتشر شده است.

بدیهی است هر یک از مواردی که منجر به قتل شهروندان با استفاده از سلاح‌های سرد در استان شده است دارای دلایل خاص خود بوده و بررسی همه موارد رخ داده در یک کلیت واحد ما را به سمت نتیجه‌گیری غیر علمی از این گونه رفتارها سوق خواهد داد. اما در کنار این واقعیت علمی، نگاه اجمالی به این قبیل رخدادهای تلخ رگه‌های مشترکی از این قبیل حوادث را به ما نشان می‌دهد.
غالب صاحب نظرانی که در زمینه رفتار شناسی اجتماعی مطالعه می کنند اعتقاد دارند که ریشه اصلی این گونه رفتارهای پرخاشگرانه به مشکلات شخصی و اجتماعی شهروندان بر می گردد.در این چارچوب اعتقاد بر این است که تشدید مشکلات خانوادگی و محیطی افراد به مرور زمان ممکن است کنترل رفتارها را برای افراد با مشکلاتی مواجه نماید .اقدام به قتل یک انسان اوج عدم کنترل افراد بر ناراحتی ها و ناهنجاریهای فردی و اجتماعی است.
در کنار این عوامل شخصیتی ،یک مشکل اساسی در ساختارهای قانونی  و قضایی کشور ما وجود دارد. این مشکل، مبحث تکراری اطاله دادرسی است. در غالب موارد در پرونده های قتل که همه ابعاد آن روشن بوده و هیچ گونه شبهه‌ای در ابعاد پرونده وجود ندارد، برای انجام نخستین اقدامات قضایی چند ماه وقت صرف می‌گردد. در مراحل بعد هم حس عمومی جامعه این است که سیستم قضایی برای حفظ سرمایه‌های انسانی جامعه علاقه ای بر اجرای حکم قصاص افراد در دوره زمانی کوتاه ندارد.
شاید بتوان این رفتار دستگاه قضایی را  از این جهت درک کرد که برای اینکه یک شهروند به مراحل بالای بازدهی اجتماعی و اقتصادی در جامعه برسد، دولت سرمایه گذاری قابل توجهی در زمینه هایی همچون بهداشت و اموزش آن فرد انجام می دهد .بنابراین نگاه دولت به همه شهروندان به عنوان بخشی از سرمایه عمومی جامعه است. در این شرایط تلاش می کند این سرمایه به راحتی از جامعه حذف نگردد.این یک نگاه کارشناسی و درست است .اما متناسب و هموزن این نگاه باید به حذف یک سرمایه اجتماعی از طرف قاتل نیز به صورت همسنگ توجه کرد.
ذهنیت نامناسبی که در پاره ای  از اوقات توسل به اقدامات خشونت بار را در بین برخی از افراد راحت‌تر می‌کند این است که در صورت ارتکاب این اعمال، رویه دستگاه قضایی این است که حتی الامکان از اجرای حکم قصاص برای قاتل جلوگیری کرده و برای رسیدن به این مقصد مراحل رسیدگی به پرونده در مدت زمان نسبتا طولانی انجام می‌گردد. در این شرایط امید فرد قاتل این است که خشم خانواده مقتول در طول زمان فروکش کرده و فرد مشمول بخشش گردد.این ذهنیت می‌تواند آثار نگران کننده ای بر امنیت عمومی جامعه داشته باشد.
علاوه بر مورد فوق، بندی از قوانین که برای اجرای حکم قصاص خانواده مقتول را مکلف به پرداخت دیه کامل یک فرد می‌کند محل ایراد اساسی بوده است. در این شرایط اگر خانواده مقتول در شرایط نامناسب اقتصادی قرار داشته باشد اجرای حکم خود به خود معلق شده و قاتل به گذران عمر خود در زندان ادامه می‌دهد.
در نهایت جمع‌بندی نهایی از این مباحث این است که بنظر می‌رسد برای کنترل و مدیریت مناسب فرایند نگران کننده استفاده از سلاح سرد در مناطق مختلف گلستان در وهله اول تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قتل و دروهله دوم اعمال اشد مجازات برای قاتل یک ضرورت حیاتی و آنی است. تا باشد که اقشار مختلف و به ویژه جوانان درس عبرت گرفته و سلاح های سرد خود را غلاف نمایند.

خبرنگار: عبدالقیوم شکاری

با کانال تلگرامی « شبکه خبر» همراه شوید

مطالب مرتبط:

روحانی: ثبات منطقه بویژه در عراق و سوریه باید مبنای تعامل ای

افزایش 15 درصدی در آمد غیر نفتی گلستان

۱۴ روستای شهرستان راز و جرگلان با تانکر آب‌رسانی می‌شود

امام جمعه اهل سنت: دین اسلام بهره‌برداری از نعمت‌های الهی را

عید نوروز سبب انسجام و وحدت اقوام ایرانی است

تجلیل از برنامه‎سازان حوزه ایثار و شهادت صدا و سیمای استان

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram