Jamiiat Golتورکمن نیوز- اخبار اجتماعی: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان گفت: در طرح مطالعاتی سند آمایش استان گلستان 17 کاربری کلان و خرد را به جای هفت کاربری کلان در استان گلستان ارزیابی کردیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، عبدالرسول سلمان ماهینی در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان گلستان با بیان اینکه سند مطالعاتی آمایش سرزمین کاربری‎های کلان را در استان مکانیکی می‎کند، اظهار کرد: سند آمایش سرزمینی با همکاری 25 عضو هیئت علمی دانشگاه در سطح استان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه سند مطالعاتی آمایش سرزمینی مشورت پذیر است اما توصیه ناپذیر است، گفت:  95 درصد برنامه‎های سند آمایش سرزمینی استان صحت دارد و با نگاه به نتایج آن در صورت اجرا می‎توان به بسیاری از اهداف استان رسید.

 

* 98 بحران در طرح مطالعاتی سند آمایش سرزمینی شناسایی شد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان افزود: در طرح مطالعاتی سند آمایش سرزمینی 98 بحران در استان گلستان شناسایی شده که از این میزان شش مورد آن بحران‎های فرهنگی بوده است.

ماهینی بیان داشت: در طرح مطالعاتی سند آمایش استان گلستان 17 کاربری کلان و خرد را به جای هفت کاربری  کلان در استان گلستان ارزیابی کردیم.

وی یادآور شد: چهار نرم افزار برای سند آمایشی استان در نظر گرفته شده است و قابلیت مقایسه شهرستانی در این نرم افزار دیده شده است.

ماهینی با بیان اینکه برخی از مناطق مرتعی استان گلستان دارای گیاهان دارویی است، افزود: 360 هزار دام اضافه در استان وجود دارد که به مراتع استان فشار اکوسیستمی وارد می‎کند و سود چندانی برای استان گلستان ندارد که باید نسبت به این دام‎ها مدیریت صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید در حاشیه رودخانه‎ها استان مدیرت درستی را اعمال کنیم، ابراز داشت: در یک طرح مطالعاتی در یکی از کشورهای خارجی نسبت به رودخانه‎ها به این نتیجه رسیدن که یک رودخانه و حاشیه آن حدود 10 میلیون دلار سود آوری دارد.

ماهینی گفت: در استان گلستان 4.6 درصد مناطق مسکونی و 0.6 درصد جاده‎ها در محدوده 90 متری رودخانه‎ها هستند و این عواملی است که بر کارکرد رودخانه‎ها اثر منفی می‎گذارد.

 

* باید به توسعه ریلی و جاده‎ای استان گلستان توجه شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان به همکاری گروهی در سازمان مدیریت برنامه‎ریزی استان و حضور دستگاه‎های فعال در تهیه سند آمایش سرزمینی استان گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای اساسی در آمایش استان این است که مدیریت کاربری‎های کنونی را بررسی کرده و این سند کاربری‎های جدید را به استان معرفی می‎کند و همچنین کاربری‎های موجود را باز چینش خواهد کرد.

ماهینی با بیان اینکه باید به توسعه ریلی و جاده‎ای استان گلستان توجه شود، گفت: اگر می‎خواهیم اقتصاد استان گلستان را در درون کشور تقویت کنیم باید به ارتباط با کشورهای همسایه شمالی توجه داشته باشیم.

وی افزود: با بررسی صورت گرفته جمعیت استان گلستان در افق چشم انداز 1414 به 2 میلیون و 300 هزار نفر خواهد رسید و اگر می‎خواهیم فراتر از این عدد جمعیت استان برسد باید از تکنولوژی کارآمد استفاده  کنیم./فارس

شبکه خبری گلستان و ترکمن صحرا:

برای عضویت کلیک کنید.

telegram.me/TurkmensNews

مطالب مرتبط:

حجت الاسلام رئیسی امروز یکشنبه به گلستان سفر می‌کند

رضا ضراب 1 میلیون یورو ساعت سالانه هدیه می‌دهد

احتمال ناپدید شدن سنگاپور و توکیو

۹۵۹ میلیون دلار کالا از گمرکات استان گلستان صادر شد

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی مخدومقلی در شهر فراغی کلاله

جو نسبتا پایدار هوای گلستان تا پایان هفته

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram