Abdolhamid 13 Mاخبار اجتماعی-تورکمن‌نیوز- دیدار از نزدیک با شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان فرصت مغتنمی است که به راحتی به دست نمی‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  لیکن اگر شخصی اصرار بر این دیدار داشته باشد صرف نظر از موقعیت و جایگاه آن شخص، این دیدار امری امکان پذیر می‌باشد. چرا که شیخ الاسلام علی‌رغم مشغله کاری زیاد به مراجعین بها بخشیده و مراجعین را به گرمی  به حضور می‌پذیرند.

بی تردید این چهره ممتاز اهل سنت طرفداران بیشماری نیز در اقصی نقاط کشور و سایر کشورهای همسایه دارد و گفتگو با ایشان یک افتخار ویژه بحساب می آید.ایشان در روزی که  ملاقات کنندگان بسیاری در صف انتظار ایستاده بودند هیئت تحریه سایت اساس نیوز را با گرمی به حضور پذیرفته و همچون کسی که سالیان درازی است ما را می شناسد پاسخگوی سوالات مان شد.

در این دیدار تنها دغدغه من مراجعه کنندگانی بود که در خلال انجام مصاحبه وارد اتاق شده و روند گفتگو را قطع می کردند.از آنجا که گفتگوی ما با ایشان در پس از نماز عصر انجام می شد بیم آن می رفت که ورود  و خروج پاره وقت مراجعین  که امری کاملا طبیعی  بشمار می رفت تا هنگام اذان مغرب ادامه داشته و موجب  نیمه تمام ماندن گفتگوی مان شود.

   اما مولانا عبدالحمید با بیان اینکه ادامه این نسشت پس از نماز مغرب  نیز دنبال خواهد شد خیال بنده  و سایر همکاران  را راحت کرد و افتخار آن را یافتیم تا طی یک روز دو بار خدمت جناب مولانا برسیم. ذیلا مشروح مصاحبه  سایت اساس نیوز با شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از نظر گرامیتان می‌گذرد.

اساس نیوز:با سلام  ضمن تشکر از اینکه  این فرصت را در اختیار ما گذاشتید لطفا جهت اطلاع بیشتر خوانندگان محترم اساس نیوز قدری درباره سوابق تان  توضیحاتی را بفرمایید؟

مولانا عبدالحمید:با سلام به شما و خوانندگان محترم سایت اهل سنت ایران، بنده در سال 1326 در روستای  گلوگاه  واقع در غرب شهرستان زاهدان در خانواده ای متدین متولد شده و علوم ابتدایی را در شهر زاهدان فرا گرفتم.

بنده سپس به کشور پاکستان سفر کرده و از محضر مولانا "عبدالله درخواستی " رئیس جمعیت علمای اسلام و همچنین شیخ التفسیر مولانا " عبدالغنی جاجرودی" و دیگر اساتید آنجا کسب فیض بردم.اینجانب پس از فارغ التحصیلی از حوزه علمیه "بدرالعلوم رحیم یار خان " در سال 1349 شمسی به زاهدان مراجعت نموده و با مولانا عبدالعزیز رحمه الله ارتباط برقرار کردم که ایشان بنده  را به عنوان نماینده خود در امور اجتماعی  و مسوول داخلی دارالعلوم معرفی نمود.

به دنبال رحلت مولانا عبدالعزیز رحمه الله در سال 1408 هجری قمری مسوولیت دارالعلوم زاهدان و امامت جمعه اهل سنت این شهر به اینجانب محول شد.

اساس نیوز:یکی از موضوعاتی که حضرتعالی در صحبت هایتان معمولا به آن اشاره دارید مشکلات امروز جامعه بشری است.تحلیل شما در این خصوص چیست؟

مولانا عبدالحمید:خداوند متعال به همه انسان‌های درون دنیا مسوولیتی داده  و در این میان مسوولیت مسلمانان دنیا بسیار بیشتر و سنگین تر است.اگر تمام انسانها و به ویژه مسلمانها به مسوولیت هایی که الله تعالی بر دوش آنان گذاشته عمل کنند، تمام مشکلات حل خواهند شد.اما متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات امروز جامعه بشری این است که  بر تعهدات،قراردادها،معاهدات و مسوولیت‌ها عمل نمی شود.

یکی از تعهدات و مسوولیت‌هایی که خداوند متعال آن را بر دوش انسان‌ها و به خصوص مومنان قرار داده این است که خود و خانواده خود را از عذاب جهنم نجات دهند.لذا رسالت مومن بسیار سنگین است و باید برای نجات خود و زن و فرزندانش از آتش جهنم برنامه ریزی و تلاش کند.

باید به دستورات قرآن کریم و سنت عمل کنیم.فرزندان مان را برای نماز بیدار کنیم و آنان را بر طریق عمل با سنت‌های رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تربیت کنیم.باید عمل به سنت های آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم در زندگی ما عادی باشد.هیچ چیزی نباید برای ما از عبادت و یاد پروردگار مهم تر باشد.در خانه ای که نماز خوانده نشود بدبختی وارد می گردد.

باید در مورد زندگی خود و فرزندان تجدید نظر انجام دهیم.برای تعلیم و آموزش آنان برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم است.فرزندان باید به حوزه و دانشگاه بروند و تخصص کسب کنند.سرمایه های اصلی شما فرزندان تان هستند پس به آنها بها بدهید. فرزندی که به والدین و سایر اعضای خانواده وابسته نباشد چه بسا به معتادان و ارازل و اوباش  وابسته شده و به انحراف کشیده می شود.

اساس نیوز:جناب عالی از اهل سنت همواره بعنوان فرصت مناسبی برای نظام جمهوری اسلامی یاد کرده و می کنید.بفرمایید که فرصت یاد شده در مورد چه مباحثی عینیت پیدا می کند؟

مولانا عبدالحمید:ما دست رد به سینه تمام کسانی زده ایم که در صدد ایجاد ناامنی در منطقه بوده اند.تمام حکومت‌ها،قدرت‌ها  و کسانی که با جمهوری اسلامی مخالفت داشته اند با این ادعا که ما مظلوم هستیم و حق مان داده نشده است تلاش کرده اند که اهل سنت منطقه را علیه جمهوری اسلامی بشورانند. اما ما دست رد به سینه آنها زدیم و گفتیم ما ایرانی هستیم.لذا ما مشکلات مان را از راه گفتمان حل می کنیم و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد در مسائل ما دخالت کنند.

ما از همین تریبون مدافع برادران شیعه هستیم  و هر جا که ظلمی علیه برادران شیعه شده  را محکوم کرده ایم.در کویت و پاکستان و افغانستان و هر کشور دیگری که علیه برادران شیعه ظلمی شده را محکوم کرده ایم.

در این میان متاسفانه برخی هنوز اهل سنت را نمی شناسند.ما باید یکدیگر را بهتر بشناسیم.اهل سنت در تمامی صحنه حضور داشته است.اهل سنت درصحنه های نظامی و دفاع از میهن اسلامی شهید داده است و اکنون هم اگر کسی به کشور دست درازی کند با توجه به اینکه اهل سنت در مرزهای کشور ساکن هستند، اولین کسانی هستند که دست آنها را قطع کرده و اجازه نمی دهند به سوی ایران اسلامی دراز شود.اهل سنت در صحنه انتخابات بیشترین رای را داده اند که این علامت دلبسگی آنها به نظام جمهوری اسلامی و مسسولین امر است.

اساس نیوز:جناب مولانا انتظار اهل سنت از دولت دوازدهم افزایش یافته و همسو با بیانات حضرتعالی، اخیرا نمایندگان اهل سنت مجلس نیز طی نامه ای خواهان فراهم شدن فضای مشارکت بیشتراهل سنت در پست های کلیدی و ملی کشور  شده اند.این مساله  را چگونه موشکافی می کنید؟

مولانا عبدالحمید:همانطور که گفته شد در انتخابات اخیر اهل سنت زبانزد خاص و عام شدند و ثابت کردند که برای کشور وزنه محسوب می شوند.همچنین ثابت شد که اهل سنت خواهان مساوات برادری هستند.ما خواهان آن هستیم  که  اهل سنت در مدیریت های کلان کشور و به خصوص مدیریت های استانی مورد توجه قرار بگیرند.اهل سنت پیش از این اسرائیل جهان خوار و قدرت های فاسد را  در زمینه دستیابی به اهداف شان ناامید کرده اند.

ما همیشه گفته ایم که دولت دوازدهم باید فرا جناحی باشد و از افرادی استفاده کند که  مدیر و توانمند باشند.کشور ما باید بیش از اینها به پیشرفت و ترقی برسد.باید ایجاد اشتغال و بکار گیری جوانان در سرلوحه برنامه های دولت قرار گیرد و این زمانی اتفاق می افتد که مدیران توانمند بر سر کار باشند.

  مسلما بکارگیری اهل سنت در مدیریت های کشور به نفع نظام است.این حقیقتی است که همه باید آن را بپذیریم  و تا پایان در مسیر اعتدال حرکت کنیم.ما به دنبال امت واحده هستیم و معتقدیم همه امت اسلامی باید همدل و دارای  وحدت باشند.

اساس نیوز:ارزیابی جنابعالی از اوضاع حاکم بر کشورهای اسلامی درگیر جنگ  چیست؟

مولانا عبدالحمید:روزگاری بود که مسلمانان کشورهای اسلامی که امروز درگیر جنگ شده و از خانه و کاشانه خود آواره شده اند در بلاد خودشان در امنیت  و آسایش بسر می بردند. اما امروز مشکلات و سختی ها بسیار زیادی را تحمل کرده و به کشورهای اروپایی پناهنده می شوند.

متاسفانه سازمان ملل و ابرقدرت های دنیا به جای آن که در راستای  حل مشکلات جهان اسلام گام بردارند و سعی کنند تا مردم را از راه مذاکره و گفتمان کنار هم قرار دهند، همواره بر طبل جنگ می کوبند و می خواهند آتش جنگ و درگیری را در منطقه شعله ورتر کنند.قدرت های غربی و شرقی دنبال حل بحران جهان نیستند. بلکه برای رسیدن به منافع خود در صدد بحرانی کردن اوضاع هستند.مشارکت قدرتها در جنگ‌ها و درگیری‌ها  برای منطقه و کشورهای اسلامی  تبعات منفی  به دنبال دارد.

اساس نیوز:به عقیده جنابعالی علت اصلی دشمنان با دین مبین اسلام و مسلمان جهان چیست؟

مولانا عبدالحمید: تاریخ نشان می دهد که رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و قرآن عظیم الشان از سوی یهود مورد ظلم و تعدی قرار گرفته است.وقوع جنگ هایی مانند بدر،احد و حنین و ...بیانگر آن است که دین اسلام دائما مورد تهدید بوده است.دین اسلام نه تنها در جزیره العرب بلکه از سوی رومی ها نیز مورد تهدید بوده است.

امروز دشمنان درحالی دین اسلام را تهدیدی برای خود تصور می کنند که دین اسلام نه تنها تهدیدی برای انسانیت نیست، بلکه دین حیات بخش است.دین اسلام دین اعتدال و میانه و سراسر رحمت است.دین اسلام برای تمام دنیا و سرزمین هایی که ادعای پیشرفت و تمدن  دارند یک فرصت است.

اسلام دین جنگ نیست.کسانی که اسلام را دین جنگ می دانند به خوبی این دین را نشناخته اند.دین اسلام دنیا را تهدید به جنگ نمی کند.این دین فقط یک چیز می خواهد و آن اینکه حق برای مردم واضح و مشخص شود.دین ما هیچ کس را مجبور به پذیرش اسلام نمی کند.این دین برای استکبار و کسانی که منطق گفتمان ندارند و زورگو هستند و ملت ها را استعمار می کنند و به بردگی می کشند تهدید محسوب می شود.

دین اسلام خطاب به مسلمانان دستور می دهد که با کسانی که با شما سر جنگ ندارند و قصد تعامل با شما را دارند فقط به این دلیل که آنها غیر مسلمان هستند جنگ نکنید.

بررسی تاریخ نشان می دهد که در صدر اسلام و دوران آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم  هرگز اسیران را نمی کشند.اسیران یا آزاد می شدند و یا آن دسته که گمان می رفت در صورت آزادی بر علیه اسلام خواهند جنگید به عنوان غلام استفاده می‌شدند و بعد‌ها که مورد اصلاح قرار می گرفتند آنان را آزاد کرده اند.

اکنون دین اسلام از سوی انسان های نفس پرست و کسانی که خواهان ضلالت و گمراهی هستند مورد تهدید قرار دارد.به همین خاطر خداوند متعال از مسلمانان می خواهد که در مقابل تهاجم و حملات متجاوزان از اسلام حمایت کنند.دشمنان اسلام با  انواع  شیوه‌ها،دسیسه‌ها و عناوین گوناگون  دنبال نابودی اسلام و مسلمانان هستند.آنها کلماتی مانند تروریسم و افراط گرایی را به زبان می آوردند و با ادعای مبارزه با تروریسم به کشورهای اسلامی حمله می کنند.

دشمنان در واقع نمی خواهند با تروریسم و افراط گرایی که تهدیدی برای تمام اسلام و دنیاست  با روشی منطقی و صحیح مبارزه کنند.تروریست و افراط گرایی معلول هایی هستند که باید علت هایشان مشخص و آسیب شناسی شوند به جای مبارزه با معلول با علت مبارزه شود.

اساس نیوز:حضرتعالی برای برون رفت ازمشکلات چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

مولانا عبدالحمید:خواست و آرزوی همه ملت های مسلمان است که سران کشورهای اسلامی به یکدیگر نزدیک شده و با دور اندیشی و گفتمان مشکلات جهان اسلام را حل کنند.به قول رئیس جمهور محترم مشکل جهان اسلام جهل،تعصب،تنش و درگیری است.مشکل فلسطین و بیت المقدس مشکل جهان اسلام است.

اساس نیوز:جناب مولانا فکر می کنید مساله فلسطین چگونه باید فیصله یابد؟

مولانا عبدالحمید:امروز برای همه نمایان است که مشکل اصلی جهان اسلام اسرائیل غاصب و قدرت های استکباری و اشغالگر هستند که برای رسیدن به منافع خود ملتهای مسلمان را با هم درگیر کرده اند.

 صهیونیست های غاصب اسرائیلی این روزها فشار را بر مسلمان فلسطین افزایش داده اند.رژیم اشغالگر و جنایتکار اسرائیل از اوضاع کشورهای اسلامی و اختلاف و درگیری مسلمانان با یکدیگر سوء استفاده می کند و می خواهد از مسلمانان فلسطین انتقام بگیرد. لذا مسلمانان باید با یکدیگر بنشینند و با ریشه یابی،آسیب شناسی،تقسیم عادلانه قدرت،رعایت حقوق یکدیگر،اتحاد و انسجام  مشکلات موجود را حل کنند.

اساس نیوز:از نظر جنابعالی  وظیفه خبرنگاران در انعکاس صحیح اخبار و اتفاقات جامعه چیست؟

مولانا عبدالحمید:خبرنگاران وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دارند.انعکاس صحیح اخبار و اتفاقات به جامعه  وظیفه هر خبرنگار است.این قشر از جامعه اگر به درستی به وظیفه خود عمل کنند و از انعکاس اخبار کذب و ناصحیح اجتناب نمایند بهترین خدمت را برای بشریت  و ملت انجام می دهند.

در پایان مصاحبه مولانا دست نوشته ای را برای علمای اهل سنت و به ویژه اهل سنت  ترکمن صحرا مرقوم کردند که تقدیم کاربران می‌گردد.

Name 13 M

 

خبرنگار:طاهر جانی

https://telegram.me/TurkmensNews

منبع: اساس‌نیوز

 

مطالب مرتبط:

تشکیل هیأت رسیدگی به مؤسسات قرآنی

شهرداری گرگان به پیمانکاران یا کارگران بدهی ندارد

ترکمنستان و افزایش صادرات گاز به ایران

ورود 14 هزار مسافر به شهر گنبدکاووس

اعتبار داوری کشور ما در دنیا به مراتب بیشتر و شناخته شده تر

صادرات گاز ترکمنستان به اروپا از بستر دریای خزر

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram