Sonnat01اجتماعی - تورکمن‌نیوز: اتّباع حقیقی، همانا پیروی کردن از آن چیزی است که رسول الله صلی الله علیه وسلم از قرآن وسنت بیان نموده است.

رسول الله صلی الله علیه وسلم امتش را به پیروی ازسنتش سفارش فرموده وبیان نموده است که بعد از ایشان اختلافات، زیاد می شود وآراء ونظراتی که برمبنای هوی وهوس هستند منتشر خواهند شد که تنهاراه نجات چنگ زدن به قرآن وسنت با فهم سلف امت است. زیرا بنابر حدیثی که ازعرباض بن ساریة رضی الله عنه روایت است رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: " مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ يَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّهَا ضَلَالَةٌ فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَعَلَيْهِ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ"  یعنی: هرکسی از شما که بعدازمن زندگی کند اختلافات زیادی را خواهد دید بنابراین از امور نوظهور دردین فاصله بگیرید. زیرا آنها گمراهی هستند .پس هرکس از شما با آن زمان وبدعت ها مواجه شد از سنت من وسنت خلفای راشدین هدایت یافته پیروی کند وآنها را با دندانهای آسیاب محکم بگیرد. سنن ترمذی حدیث2676باسند حسن صحیح
 رسول الله صلی الله علیه وسلم بیان می کند که بهترین راه وروش همانا سنت ایشان است وهر امر نوظهور در دین بدعت محسوب می شود .خداوند هدایت حقیقی را در سایه پیروی کردن از رسول الله صلی الله علیه وسلم بیان کرده ومی فرماید: " وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ"الاعراف158 یعنی: از او ( رسول الله صلی الله علیه وسلم)پیروی کنید تا هدایت شوید. ودر جای دیگرخداوند می فرماید: "وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا"النور54 یعنی: واگر از او ( رسول الله صلی الله علیه وسلم) اطاعت کنید هدایت می شوید. خداوند متعال بندگانش را از مخالفت باسنت رسول الله صلی الله علیه وسلم برحذر داشته و می فرماید: " فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ)"النور63 یعنی: کسانی که با دستورات وسنت او(رسول الله صلی الله علیه وسلم) مخالفت می کنند، باید بترسند که دچار بلا وگرفتاری شوند یا اینکه مبتلا به عذاب دردناکی گردند.
خداوند کسانی را که از سنت رسولش صلی الله علیه وسلم روی گردانی می کنند وآراء ونظریات افراد دیگر را براو مقدم می شمارند را به عقاب وحسرت وعده می دهد ومی فرماید: " وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يا ليتني اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلا يَا وَيْلَتِى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِيلاً" الفرقان27-28 یعنی: در روز قیامت، انسان ظالم هردودست خود را بادندان می گزد و ( باافسوس وپشیمانی) می گوید: ای کاش با رسول الله – صلی الله علیه وسلم- راه برمی گزیدم ای کاش فلانی را به دوستی برنمی گزیدم). وخداوند می فرماید: " يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَ"الاحزاب66 یعنی: روزی که چهره های شان در آتش دگرگون می شود ومی گویند: ای کاش از خدا ورسول پیروی می کردیم.

از ابوهریرة رضی الله عنه روایت است رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: " كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى قالوا ومن يأبى يا رسول الله قال من أطاعني دخل الجنة ومن عصاني فقد أبى"یعنی: همه امت من وارد بهشت می شوند مگر کسانی که نمی خواهند؛ صحابه گفتند: چه کسی نمی خواهد ای رسول خدا؟فرمود: هرکس ازمن پیروی کند وارد بهشت می شود وهرکس نافرمانی مرا کند به تحقیق نمی خواهدوارد بهشت شود.صحیح بخاری حدیث7280
اهل علم نیز بر پیروی از رسول الله صلی الله علیه وسلم ترغیب وتشویق نموده اند ،بطوری که امام احمد رحمه الله می فرماید: "من علم طريق الحق سهل عليه سلوكه ولا دليل على الطريق إلى الله إلا متابعة الرسول -صلى الله عليه وسلم- في أحواله وأقواله"یعنی: هرکس راه حق را بشناسد، پیمودن آن  برایش آسان می گردد و تنها دلیل وراهنما برای  پیمودن راه خداوند فقط پیروی از احوال واقوال ایشان (سنت) است.
مسعود رضی الله عنه می فرماید: "عليك بالاستقامة اتبع ولا تبتدع" یعنی: استقامت بورز (واز سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم)پیروی کن وبدعت ایجاد مکن.                                                    
سهل تستری هم در این زمینه می گوید: "ما أحدث أحد في العلم شيئاً إلا سئل عنه يوم القيامة فإن وافق السنة سلم وإلا فلا" یعنی: هرکس چیزی را در علم شریعت ایجاد کند در روز قیامت ازآن سؤال می شود پس اگر موافق سنت بود از عقاب در امان می ماند درغیر این صورت مؤاخذه وعقاب می شود.
وامام شافعی رحمه الله می گوید: " أجمع المسلمون على أن من استبانت له سنة رسول الله -صلى الله عليه وسلم- لم يكن له أن يدعها لقول أحد من الناس " یعنی: مسلمانان بر این امر اتفاق دارند که هرگاه برای کسی سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم ثابت شد جایز نیست آن رابخاطر سخن هیچ یک از مردم رها کند.
وابن خزیمة رحمه الله می گوید: " ويحرم على العالم أن يخالف السنة بعد علمه بها"یعنی: بعداز اینکه سنت بر عالم ثابت شد وآن را شناخت براوحرام است تا با آن مخالفت کند.
و ابن عبدالبر رحمه الله می گوید: "الحجة عند التنازع السنة؛ فمن أدلى بها فقد أفلح" یعنی: حجت ودلیل بهنگام اختلاف وکشمکش، سنت است پس هرکس آن راتقدیم کند پیروز می شود.
وابن شهاب رحمه الله می گوید: "بلغنا عن رجال من أهل العلم قالوا: الاعتصام بالسنة نجاة "یعنی: ازبرخی ازاهل علم به ماچنین رسیده که گفته اند: تمسک جستن به سنت، نجات است ودستورش را اطاعت نمایی ودعوتش را دوست بداری وبه دلخواه از حکم غیراو به حکمی که او می دهد بازگردی واز حکم او پیروی کنی.

 بدعت گذاری در دین مخالف اتّباع است زیرا بدعت پدیده ای ایجاد شده دردین است که شبیه شریعت بوده وقصدش مبالغه در عبادت وپرستش خداوند است. بنابراین کسی که بدعت تراشی می کند بر سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم نیست بلکه او حامل چیزی است که سلف صالح برآن نبوده اند.
ضرر بدعت ها وضربه ای که به دین می زنند بسیار زیادتر از عموم گناهان کبیره وظلم وتجاوز است .زیرا بدعت ها پاداش اعمال صالح را از بین می برند. بطوری که رسول الله صلی الله علیه وسلم در باره خوارجی که عبادت بیشتری انجام می دادند ولی چون اقوال وافعالشان طبق سنت نبود می فرماید: " قوم يحقر أحدكم صلاته مع صلاتهم وصیامه مع صیامهم يقرءون القرآن لايجاوز تراقيهم يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرمية" يعني: خوارج قومي هستند که هریک ازشما نمازش را در مقابل نمازآنان وروزه اش رادرمقابل روزه آنان اندک وناچیز می شمارد، قرآن می خوانند ولی (بخاطر عدم اتباع از سنت) از حنجره هایشان بالانمی رود از دین خارج می شوند همانطور که تیر از کمان خارج می شود.صحیح بخاری قسمتی از حدیث طولانی 3610
بنابراین بر هیچ مسلمانی جایز نیست تا با نام قرآن وسنت، از نظریه ها واقوالی که مخالف فهم سلف صالح است پیروی کند. زیرا فهم سلف صالح همانا شرح وتفسیر برای قرآن و سنت است .بنابراین برای درک وفهم صحیح سنت، راهی جز پیروی از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم نداریم. لذا برای این که کسی از اهل سنت وجماعت باشد باید از قرآن وسنت به فهم سلف امت پیروی کند .عدم پیروی از فهم سلف صالح در نصوص باعث شده است تا مسلمانان به فرقه های مختلف وگروه های متفاوتی تقسیم شوند .بنابراین کسی که طالب حقیقت است باید بسوی قرآن وسنت برگردد ولازمه ی این مهم، فهم قرآن وسنت به فهم اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم وتابعین وکسانی که ازآنان بگونه شایسته پیروی کرده اند است .بطوری که اگر آنان درچیزی اتفاق کرده باشند برای ما جایز نیست تا با آن مخالفت کنیم واگر درچیزی بر دو قول اختلاف کرده اند برای ماجایز نیست تا قول سومی را ایجاد کنیم.
درنتیجه.
دین همان چیزی است سلف صالح برآن بودند وحقیقت آن چیزی است که آنان بسویش حرکت کردند خداوند می فرماید: " فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنتُمْ بِهِ فَقَدْ اهْتَدَوا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ" البقرة137 یعنی:  پس اگر آنان بگونه ای که شما(صحابه رضی الله عنهم) ایمان آورده اید ایمان بیاورند به تحقیق هدایت شده اندواگر(ازتبعیت ایمان صحابه رضی الله عنهم) سرپیچی کنند راه اختلاف وتفرقه رادرپیش گرفته اند.
اللهم اجعلنا ممن یتبعون الصحابة والتابعین وتابعیهم باحسان و وفقنا لما یحبك ويرضي انك ولي ذلك ومولاه
منبع: اساس نیوز                 تهیه کننده :عبا محمدنژاد                                

مطالب مرتبط:

طرح‎های "شناسنامه‎دار کردن کالاها" و "سامانه انبارها" در است

موافقت نماینده مردم گنبدکاووس با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

ایران و آمریکا بالأخره به توافق هسته‌ای رسیدند

ابراهیم مبارک قدم مدیرکل جدید راه و شهرسازی گلستان معرفی شد

نگاهی به وضعیت کاندیداهای شورای شهربندرترکمن (2)/شمارش معکوس

کاندیداهای متخصص و مجرب انتخابات دور هشتم اتاق بازرگانی گرگا

دیدگاه‌ها  

+3 #1 پاسخ: اهل سنت يعني تبعيت و سمع و طاعتمحسن 1395-09-10 00:11
با سلام وتقدیم احترام به همه مسلمین ،
از مطالعه این سطوربرای بنده چند سوال ایجاد شده ممنون می شوم اگر گردآورنده این مطالب یا بانیان سایت پاسخ بفرمایند:
1) جایگاه عقل در منابع فقهی چگونه است؟ با توجه به بروز نیازها و امور جدیدی که در عصر رسول گرامی اسلام وجود نداشته چگونه باید عمل نمود به عنوان مثال : در حال حاضر خلیفه مسلمین چه کسی هست؟
2) با توجه به اینکه هر امر نوظهوری در دین بدعت محسوب می شود تکلیف فرمایشات واوامر حضرت عمر رضی عنه در باب صیغه و متعه که در عصر پیامبر حلال بوده چه می شود ؟ آیا آن هم بدعت هست ؟ جواز چنین دستوری از کجا نشات گرفته است ؟
3)با توجه به فرمایش سهل تستری : « "ما أحدث أحد في العلم شيئاً إلا سئل عنه يوم القيامة فإن وافق السنة سلم وإلا فلا" یعنی: هرکس چیزی را در علم شریعت ایجاد کند در روز قیامت ازآن سؤال می شود پس اگر موافق سنت بود از عقاب در امان می ماند درغیر این صورت مؤاخذه وعقاب می شود » تکلیف مردم در شناسایی چنین ورودی هایی به شریعت چه می شود ؟ آیا این امر خود باعث فرقه شدن و چند دستگی امت اسلامی نمی شود ؟ کما اینکه همین الان هم از باب چنین نظریاتی چهار مذهب حنفی ، شافعی ، حنبلی و مالکی به وجود آمده است که در برخی از نظریاتشان مخالف هم هستند .
4) اگر امامان بزرگوار ابوحنیفه ، شافعی ،امام احمد حنبل و مالک جواز صدور فتوا داشته اند آیا اینها خلاف فرمایش رسول الله مبنی بر عدم ورود امر نوظهور در دین نیست ؟ و اگر نیست چرا چنین جوازی برای علمای فعلی نباشد ؟
5) چرا نباید از عقل وتفکر این نعمت گرانبها و ارزشمند الهی برای رستگاری و رسیدن به مقام بندگی که بالاترین جایگاه در نزد خداوند است بهره گرفت ؟
.
..
...

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner ArzanSara

Banner001

Irandokht

Berenj Jahed

bamdad3

English Lerner

Type Daneshjoei2

 Amlak istanbul

 

NewsGonbad Log

 

Kanal Telgeram