jaryan shenasi TNیادداشت - ترکمن‌نیوز: شاید اصلاح طلبان با اگر و اما این دوره از انتخابات را با پیروزی حسن روحانی پشت سر بگذارند و با پیروزی نامزد مورد وثوق خود در مقابل اصولگرایان قدرت نمایی کنند اما قطع به یقین با هشت سال دوره ریاست جمهوری حسن روحانی شرایط برای اصلاح طلبان به هیچ وجه به قبل باز نخواهد گشت.

شاید کمتر کسی از اصلاح طلبان این تحلیل را مطرح کرد که آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فقید در سال ۸۸ از اصلاح طلبی به اصولگرایی کوچ نکرد بلکه ایشان سبب کوچ‌اصلاح طلبان به نزدیکی اصولگرایی شد و‌خط حایل و مرزی بین دو جناحی ایجاد کرد که تلفیق و حل دو جناح در یکدیگر سبب تغییر در ماهیت هر دو جناح سیاسی شد...
آیت الله هاشمی سبب تقویت نوعی روحیه مرکز گرایی در اصلاح طلبان شد و این واقعیت را به زعمای اصلاح طلب فهماند که خارج از حاکمیت و قدرت بازی نکنند و اصرار بر مطالبات و خواستهای معطل شده را با معاوضه با کرسی دولت و رضایت به بهبود حداقلی معلق نمایند و تزریق همین گفتمان و تفکر سیاسی بود که در سال ۹۲ حسن روحانی را به عنوان نماینده این جریان تحت عنوان دولت اعتدال راهی پاستور کرد‌..
حرکت آرام و ملایم جریان اصلاحات به سمت قدرت و عبور از مطالبات جامعه مدنی از یکسو و چرخش  اکثریت جامعه اصولگرایی به سمت گفتمان مردم پذیر اصلاح طلبی از سوی دیگر سبب امتزاج و آمیختگی این دو جریان شد ..
به عبارتی اصلاح طلبان از اصولگرایان نگهداشتن قدرت را آموختند و بالعکس اصولگرایان نگهداشتن مردم را...
بدون تردید حسن روحانی آخرین برگ بازی اصلاح طلبان خواهد بود که میتواند هشت سال از کیسه اعتبار اصلاح طلبی بر قدرت نشیند و جریان اصلاح طلبی در آینده با موجی از یاس و سرخوردگی عمومی و ریزش پایگاه اجتماعی روبرو خواهد شد و به سادگی نخواهد توانست به دوران طلایی خود باز گردد..
از سوی دیگر جریان اصولگرایی آموخت که از اصرار بر اصول بدون جلب نظر عموم حرکتی خزنده را به سمت پوپولیسم و به رسمیت شناسی جامعه مدنی آغاز نماید که بی گمان در آینده چهره این جریان سیاسی به طور کل دگرگون خواهد شد و اصولگرایی نیز از گفتمان منفعل و غیر جذاب خود فاصله چشم‌گیری خواهد گرفت و نوعی اصولکرایی مدرن پدید خواهد آمد...
بی تردید ۲۹اردیبهشت ۱۳۹۶آخرین دور از انتخابات خواهد بود که جریان های سیاسی به خصوص اصلاح طلبی با تکیه بر ذخیره سیاسی خود بتواند سرنوشت انتخابات را تعیین نماید..
به نظر میرسد چهارسال آینده سرعت تغییرات به حدی خواهد بود که جریان های سیاسی را غافلگیر خواهد کرد تعصبات جناحی در مردم و قشر تحصیلکرده و روشنفکر جامعه بسیار کمرنگ خواهد شد و هیچ جریانی نخواهد توانست در چهارچوب تعریف شده گذشته خود با جامعه تعامل نماید.

خبرنگار: احسان قنواتی

مطالب مرتبط:

400 دانشجوی گنبدی به روستاهای محروم اعزام می‌شوند

کسبه طبقه ۱۲ پلاسکو به پلیس آگاهی احضار شدند

سالانه 10 تا 15 هزار نفر به جمعیت بیکار گلستان اضافه می‌شود

ورزشکاران بعد از گرایش به تیم‌ها متوجه ابهام جنسی خود می‌شون

چرا "ویلیام"؛ شاهزاده انگلیسی حلقه ازدواج به دست نمی‌کند+ تص

پاسخ به يك سئوال

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram