Rostahaye Masrafi02یادداشت - تورکمن نیوز: یکی از تحولات منفی که چند دهه اخیر در روستاها رخ داد، به موازات آبادانی و پیشرفت روستاها سطح تولیدات ازجمله قالی بافی، نوغان داری (پرورش کرم ابریشم)، دامپروری و پرورش طیور (مرغ محلی) و سایر تولیدات خانگی با کاهش چشم گیری مواجه شد.

درواقع ورود تسهیلات و امکاناتی مانند آب، برق، گاز، تلفن، آسفالت شدن راه‌های روستایی و اینترنت روستاها را مبدل به مصرف‌گرایی کرد.

امکانات رفاهی و عمرانی نه تنها باعث تسهیل تولید نشده بلکه باعث مصرفی شدن روستاها شده است. چرا چنین شده است؟ به نظر می رسد این کار چند دلیل داشته باشد.
1- قبل از انقلاب در روستاهای ترکمن نشین به شدت تولید قالی و قالیچه و قارچین و خورجین و انواع و اقسام بافتنی‌های کوچک و بزرگ و تولید نمد در هر نوع و اندازه، توسط زنان زحمت کش روستایی رواج داشت. تا جاییکه می‌شود گفت بیشتر مردان دو ماه پاییز و سه ماه زمستان رابیکار بودند و غالب هزینه‌ی اقتصاد خانوار بر عهده‌ی زنان روستا بود. حتی زنان باردار تا روز زایمان در خانه و سر مزرعه کار می کردند. و اکثر روستاها تولید کننده مواد خام و اولیه بودند و تجارت با کشورهای خارجی هم رونق خوبی داشت.
2- پیش از انقلاب نظارت بر مراتع روستاها توسط جنگل بانی بهتر بود و با متجاوزان به مراتع به شدت برخورد و مجازات می‌شدند. دام‌ها دربهار از مرتع و در تابستان از سفال و کاه زمین‌های کشاورزی تغذیه می‌کردند و تولیدات دامی برای دامداران  و کشاورزان مقرون به صرفه بود.

اما متاسفانه این چرخه بعد از انقلاب بهم خورد با موازات از بین رفتن مراتع و تنگ شدن عرصه برای دامداران،خیلی از دامدران از خیر تولید گذشتند و با فروش دام‌هایشان به شغل‌های کاذب دلالی و واسطه گری روی آوردند.

در تابستان نیز با نهایت وحشی گری کاه زمین‌های کشاورزی آتش زده می‌شود یا توسط کاه جمع‌کن‌های تراکتوری که پشت تراکتورها بسته می‌شود زمین‌های کشاورزی لخت و عریان می‌شود آن موقع دامداران مجبورند در تابستان نیز دام‌ها را با دست تغذیه نمایند که هم هزینه تولید را بیشتر می‌کند و هم با از بین رفتن پوشش گیاهی سطح زمین، رطوبت زمین نیز از بین می‌رود و برای کشاورزی بسیار مضر است.
3- گاهی اوقات در یک روستای بزرگ نه شیر محلی پیدا می‌شود نه مرغ محلی، نه تخم مرغ محلی، نه عسل محلی. در صورتیکه در از دهه ۶۰ پیشتر این نوع موادغذایی از همسایه هر کس به صورت مجانی یا بسیار ارزان و آسان بدست می‌آمد.

در حال حاضر مجبوریم گاها برای به دست آوردن شیر چند روز نوبت باشیم و به جای خرید روزانه و شیر تازه مجبوریم مصرف یک هفته را در همان نوبت خرید کنیم. یکی از دوستان می‌گفت: دو قطعه مرغ محلی را نتوانستم از روستای خودم بخرم و از یک روستای دیگر ابتیاع کردم.

در واقع پیشرفت، عمران و آبادانی روستاها به معنای نابودی تولید در روستاها نیست ولی ما بعد از انقلاب چون راه را اشتباه رفتیم و از راه علمی توسعه دور و به همه چیز با عینک سنتی و غیر علمی نگاه کردیم به این روز مصیبت بار گرفتار شدیم.
4- درحال حاضر می‌شود گفت نود درصد دختران روستایی قالی بافی، قالیچه بافی، بافتن قارچین و پشتی، خورجین، پلاس، جاجیم، گلیم، نخ‌ریسی و تهیه‌ی پشم و نمد مالی و دوشیدن گاو و تهیه‌ی کره و پنیر محلی و انواع و اقسام دوخت و دوز و امثال آن که یک شغل خانگی و محلی و تولیدی محسوب می‌شود را بلد نیستند.

Rostahaye Masrafi01

پسران کشاورزان و دامداران نیز وضعی مشابه دارند از تولید آبا و اجدادی فاصله گرفته وابسته به شهر و دولت شدند که یک امر مطلوب به حساب نمی‌آید.
5- در حال حاضر گفته می‌شود استان گلستان قطب مرغداری کشور است. ولی از تولیدات مدرن مانند مرغداری و دامداری صنعتی به صورت مناسب حمایت نمی‌شود.

بانک‌ها وام‌های خودشان را با مدت چهار ساله می‌دهند و قسط و سود وام را بدون توجه به وضعیت تولید کنندگان از آنها اخذ می‌کنند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته صنعتی به تولیدکنندگان وام ده ساله با سود بسیار اندک داده می‌شود تا تولید و اشتغال در کشور رونق داشته باشد یا حداقل آسیب کمتری ببینند و تولید کنندگان به کار خود ادامه بدهند.
6- وضع تولیدات روستایی در کشورهای صنعتی: گفته می‌شود در کشورهای صنعتی به موازات پیشرفت و آبادانی روستاها بافت تولیدی روستاها حفظ شده و تولیدات روستایی مانند کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و نوغانداری و امثال آن جریان دارد و مردم روستاها ضمن استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته از تولید فاصله نگرفته بلکه به کمیت و کیفیت آن افزوده و نقش مهمی در تولید ملی دارند.

اینها می‌توانند الگوی خوبی برای کشور ما باشند که بافت روستاها همچنان تولیدی باقی بمانند و مردم با سکونت در روستاها به کار اصلی خود مشغول باشند و تولید ملی را یاری دهند و علم و فن‌آوری را در راه توسعه روستاهای تولید کننده به کار ببرند.

خبرنگار: امان محمد خوجملی               انتشار دهنده: یاشار نیازی

 Nazarat2 TN

مطالب مرتبط:

ایمن‌سازی دو محور منتهی به آق‌قلا و بندرترکمن

شادمهر: مردم در این انتخابات به آزادی، اعتدال، عقلانیت و صلح

نشست فرماندار مرکز گلستان با نمایندگان و اعضاء هیئت اجرایی ا

سربازان کوچک انقلاب به خط شدند/اجرای عملی همدلی و همزبانی در

با موثرترین روشها پف زیر چشم را از بین ببرید!!

از افتخارات ارتش وارد نشدن به مباحث سیاسی است

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram