mokhtar mohajer 01تورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: هم اکنون استان گلستان با پدیده ریزگرد مواجه است و خطر گسترش آن گلستان را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن، مختار مهاجر شامگاه پنج‌شنبه در همایش «دو قدم تا فاجعه» در مسجد امام حسین (ع) خار کلاته علی‌آبادکتول اظهار کرد: تغییر اکوسیستم استان گلستان، سه استان هم‌جوار (خراسان، مازندران و سمنان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به سمنان نه‌تنها به دلیل تهدیدهای حوزه کشاورزی و محیط‌ زیست بلکه به دلیل تغییر اکوسیستم و افزایش ریز گردها باید برای همیشه متوقف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با یادآوری اینکه ازنظر یونسکو انتقال آب بین‌حوزه‌ای ممنوع است، تصریح کرد: حوزه آبریز و آبخیز زرین گل و اترک موضوع قومیتی نیست بلکه یک موضوع اجتماعی و اکوسیستمی است.

وی با تأکید بر اینکه خطر تغیر اقلیم گلستان را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: خطر تغییر اقلیم در گلستان جدی است باید جلوی آن گرفته‌ شده و با درک حساسیت موجود منابع آبی استان را حفظ کرد.

مهاجر بابیان اینکه گلستان دارای ۴۵۰ هزار هکتار جنگل است، ادامه داد: هم‌ اکنون حدود ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان علی‌آبادکتول واقع‌ شده است.

وی اضافه کرد: از این میزان جنگل حدود ۱۲۰ هزار هکتار آن در دهنه زرین گل واقع‌ شده که باقی‌مانده از عصر سوم یخبندان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان متذکر شد: تغییر اکوسیستم یک زنجیره به‌ هم‌ پیوسته است و فقط مربوط به شهرستان علی‌آبادکتول نیست.

به گفته مهاجر اگر جلوی آب سرچشمه‌های زرین گل گرفته‌شده و یا آب آن منتقل شود و نفوذپذیری دائم را نداشته باشد، شوری آب زمین‌های استان را غیرقابل کشت می‌کند.

وی با بیان این که بافت استان سمنان مرتعی است و هر چه درخت وجود دارد متعلق به استان گلستان و مازندران است، تأکید کرد: پونه آرام، سیاه رودبار و زرین گل در حوزه سیاسی استان گلستان قرار دارد و ضرورت دارد ورود کرده و منابع طبیعی گلستان را از سمنان پس بگیریم./ مهر

با کانال تلگرامی « تورکمن‌نیوز» همراه شوید

مطالب مرتبط:

آغاز دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه "طنین مسجد" در استان گلست

برگزاری دومین دوره مسابقات شتردوانی در گلستان

دمای هوای گلستان 10 درجه افزایش می‌یابد

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان برگزا

بانک مرکزی سپرده‌های مردم را ضمانت نمی‌کند

فرماندار ویژه گنبد فعالیت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram