Tole Palangتورکمن نیوز- اخبار محیط زیست: مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: یک توله پلنگ تولد یافته در خارج از فصل زادآوری و با عمر حدود دو ماه، طی هفته اخیر با استفاده از دوربین های تله ای در منطقه جنگلی لهندر پارک ملی گلستان مشاهده و گزارش شده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن‌های ایران، وحید خیرآبادی اظهار داشت: زادآوری پلنگ در خارج از فصل و آن هم در طبیعت استان گلستان نادر بوده و تاکنون گزارشی مستند در این خصوص نداشته ایم ولی کارشناسان مربوطه در گذشته از امکان زادآوری پلنگ در خارج از فصل به تئوری صحبت کرده اند.
به گفته وی، عمدتا جفت گیری پلنگ در فصل زمستان بوده و با سپری شدن حدود 90 روز بارداری، زادآوری این گونه جانوری در طبیعت در بهار و بیشتر در ماه های فروردین و اردیبهشت صورت می گیرد.
خیرآبادی اضافه کرد: از توله تازه تولد یافته دو کارشناس موسسه غیردولتی حیات وحش به همراه یکی از محیطبانان پارک ملی با حضور در منطقه زیست آن، عکس و فیلم تهیه کرده اند.
وی در خصوص جنس توله پلنگ متولد شده نیز گفت: جنس این گونه جانوری به علت نزدیک نشدن محیطبان به آن نامشخص است.
به گفته وی نزدیک شدن بیش از حد به این توله پلنگ باعث ترس مادر او و رفتن از این محل می شد.
وی افزود: عمر این توله پلنگ از سوی کارشناسان و با توجه به جثه و بررسی دندان های آن از طریق عکس و فیلم تهیه شده حدود دو ماه تخمین زده می شود.

 

* سه سال پایش پلنگ در پارک ملی گلستان
خیرآبادی همچنین گفت: از حدود سه سال قبل این اداره کل با همکاری یک موسسه غیردولتی حیات وحش (میراث پارسیان) پایش پلنگ را در پارک ملی گلستان با بهره گیری از دوربین های تله ای آغاز کرده است.
وی افزود: تاکنون با اجرای طرح مزبور 30 قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان با عکس برداری انجام شده، شناسایی شده اند.
به گفته وی تاکنون 50 درصد از فضای جنگلی پارک ملی گلستان مجهز به دوربین های تله ای شده است و این اداره کل برنامه دارد با همکاری موسسه مزبور در یک برنامه سه ساله دیگر کل پارک را پوشش دهد.
وی افزود: مرحله دوم طرح پایش پلنگ نیز در پارک ملی گلستان آغاز شده است.
پلنگ ایرانی با نام علمی: anthera pardus saxicolor (به انگلیسی: Persian Leopard) بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا بوده و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
این پلنگ در بیشتر نقاط ایران یافت می شود ولی اندازه و رنگ آنها با هم تفاوت قابل توجهی دارد.
به طور کلی طول بدن پلنگ های بالغ به 160 و گاهی تا 180 سانتی متر می رسد و طول دم آنهاتا 110 سانتی متر هم است، وزن این پلنگ تا 90 کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه تا 75 سانتی متر نیز می رسد.
پارک ملی گلستان منطقهٔ حفاظت شده ای در شرق استان گلستان است، این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونهٔ گیاهی و 302 گونهٔ جانوری، از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 92 هزار هکتار مساحت خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است./ایرنا

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

كشف 9 فقره زمين‌خواري به ارزش افزون بر 30 ميليارد ريال در گل

تولید بیش از ۷ تن پیله تر ابریشم در شهرستان رامیان

2 پروژه اساسی در استان ایجاد آزادراه گلستان -خراسان شمالی و

بهره‌برداری از دو پروژه عمران شهری در گنبدکاووس

گلستان از كمبود مراكز خريد و فرآوری گياهان دارويی رنج می‌برد

نورقلی‌پور: با صرف اعتبارات عمرانی در بخش هزینه‌ها روند توسع

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram