Mohitbanan Golestan 2تورکمن نیوز - اخبار محیط زیست گلستان: محیط‌بانی سخت و پر مخاطره است، اما در مقابل آنچه به فعالان این حوزه پرداخت می‌شود حقوقی نیست که ارزش کار آنها را داشته باشد و عشق تنها عامل ماندگاری محیط‌بان در این شغل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، فیش حقوقی‌اش را تا می‌کند و می‌گذارد گوشه طاقچه. شرایط کاری‌اش راحت نیست، گشت زدن در مناطقی که پستی‌وبلندی‌های زیادی دارد. کمبود محیط‌بان در منطقه باعث شده حتی نوبت‌های کاری‌اش هم مرتب نباشد. حفاظت از محیط‌زیست منطقه مأموریتش، جدای از یک شغل، علاقه‌اش است. همه این سال‌ها را هم به خاطر همین علاقه‌مندی تحمل کرده است.

وضعیت محیط‌بانان گلستانی هنوز روبه‌راه نشده است و فیش حقوقی آن‌ها با توجه به شرایط کاری که دارند نه‌تنها رضایت‌بخش نیست بلکه هیچ دردی هم از زندگی‌شان دوا نمی‌کند.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که خیلی از محیط‌بانان از حمایت‌های قضایی خوبی هم برخوردار نیستند و از طرفی به دلیل اینکه محیط‌زیست گلستان به‌شدت در معرض استفاده شکارچیان از گونه‌های جانوری است؛ محیط‌بانان در درگیری مداوم با آن‌ها دل‌نگرانی‌هایی دارند.

همه این مشکلات در حالی است که معاون رئیس‌جمهور در صحبت‌های پیشین خود رویکرد دولت یازدهم را در رابطه با مسائل محیط زیستی مثبت اعلام کرده و معتقد است باهمت مسئولان و توجه ویژه رئیس‌جمهور به مسائل محیط زیستی، شرایط در این زمینه بهبود چشم‌گیری یافته است.

 

دولت تدبیر و امید؛ دولت محیط زیستی

ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در صحبت‌هایی اظهار کرده است که «دکتر روحانی دولت خود را دولت محیط زیستی» می نامد و این نگاه ویژه به حفاظت از محیط‌زیست قطعاً در رویکردها دیده می‌شود.

وی هم‌چنین درجایی عنوان کرده است که بازگرداندن رتبه و درجه‌های کارمندی و تطابق حقوق و مزایای کارکنان و پرسنل به نسبت آن نهایی شده و به امضای ناجا، ستاد مشترک نیروهای مسلح و محیط‌زیست رسیده و می‌توان کار را قطعی دانست.

نگاهی گذرا به حقوق و وضعیت بسیاری دیگر از کارکنان دولت که شرایط کاری به‌مراتب راحت‌تری دارند نشان می‌دهد که آن‌ها از حقوق بیشتری برخوردارند. حکم کارگزینی یک محیط‌بان گلستانی حدود یک‌میلیون و ۱۰۰هزارتومان است که دریافتی برابر با ۹۸۰ هزار تومان دارد.

طرح سه هزار امتیاز ویژه محاسبه و پرداخت سختی کار محیط‌بانان هم‌داستان درازی دارد. این طرح با مشقات فراوانی بالاخره مصوب شد زیرا یک‌بار در هئیت وزیران به تصویب رسید و سپس در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لغو شد؛ سپس بعد از رایزنی‌های فراوان و تصویب دوباره، این بار در دیوان محاسبات اداری کشور ملغی شد. اما بالاخره برای بار سوم به تصویب رسید.

حالا محیط بانان گلستان منتظرند تا پس از این همه کش و قوس، طرح سه هزار امتیاز سختی کار شامل آنان شود.

 

شکارچی‌ها راحت به مناطق دسترسی دارند

یدالله محمدخانی که در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما محیط‌بان است، در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: سختی‌های کار محیط‌بانان زیاد است. در شروع کار امکاناتی نداشتیم فقط کوله‌پشتی خود را می‌گرفتیم و به منطقه می‌رفتیم.

وی که محیط‌بانی را از سال ۷۵ شروع کرده است، ادامه می‌دهد: کمبود  محیط‌بان وجود دارد و فشار حفاظت و حراست بر روی محیط‌بانان زیاد است.

محمدخانی بابیان اینکه علاقه‌، ما را در این شغل نگه‌داشته است، می‌گوید: تعداد سلاح و جاده‌های دسترسی به مناطق زیاد شده و همین باعث شده است شکارچی‌ها راحت‌تر به مناطق راه پیدا کنند. هر چیزی که در طبیعت از بین برود و آسیب ببیند اکولوژی منطقه دچار آسیب می‌شود.

از یدالله در خصوص کاربرد اسلحه‌اش و مشکلات قضایی می‌پرسم و می‌گوید: امیدوارم روزی برسد که ما قاضی محیط زیستی داشته باشیم تا نسبت به حیات‌وحش دیدی محیط زیستی داشته باشد.

با محیط‌بانان بسیاری در مناطق مختلف و زمان‌های متفاوت صحبت کرده‌ام. نقطه مشترک تمام آن‌ها « عشق به کار» بوده است. واژه‌ای که شاید ازنظر خیلی‌ها نخ‌نما شده اما واقعیتی است که در بین محیط‌بانان وجود دارد.

 

۳هزار امتیاز محیط‌بانان گلستانی تأمین اعتبار نشده است

با همه این مسائل و مشکلات محیط‌بانان گلستانی پای محیط‌زیست استان خود بدون سلاح ایستاده‌اند و خم به ابرو نمی‌آورند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: هنوز هیچ اتفاقی برای محیط‌بانان گلستانی نیفتاده و اعطای سه هزار امتیاز به آنها تأمین اعتبار نشده است.

اسماعیل مهاجر می‌گوید: اعتبار سه هزار امتیاز در بعضی استان‌ها تأمین‌شده و داده‌شده اما در گلستان هنوز این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست گلستان ۴۰۰ پست خالی دارد که حداقل ۲۰۰ پست در بخش محیط‌بانی است، می‌گوید: محیط‌بانان موجود برای فضای ۲۰ هزار کیلومتری گلستان کافی نیستند و همین مسئله فشار کاری فعالان این حوزه را زیاد کرده است.

گزارشم را با حرف دل نه یک محیط‌بان گلستانی بلکه تمام محیط‌بانان گلستانی خطاب به مسئولان، تمام می‌کنم؛ یک ماه بیایید، در عرصه حضور داشته باشید، نگران جای‌جای منطقه مورد حفاظت خود باشید، شکارچی که دیدید بی‌خیال اسلحه‌اش دل را به دریا بزنید، یاد همکارتان که تیرخورده بیافتید و تصویر فرزندتان را گوشه قلبتان میخکوب کنید، آخر ماه هم ۹۸۰هزارتومان دریافتی داشته باشید.

منبع: مهر - گزارش: مریم رضایی

 

مطالب مرتبط:

کاهش نرخ بیکاری طی سال‌های 93 و 94 در استان گلستان

 معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس معاون ا

اعلام ممنوعیت تردد در جاده‌های گلستان

بهره مندی واحدهای مسکونی استان گلستان از تسهیلات بافت‌های فر

مدیر کل فنی‌ و‌ حرفه‌ای گلستان: بنگاه‌های کارورزی گلستان 13

برنامه‌های ایام الله دهه فجر در ۸۰۰ روستای گلستان اجرا می‌شو

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram