golestan byaban 01

تورکمن نیوز- محیط زیست: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ابراز نگرانی کرد: بخشی از این خطه شمالی ایران توسط سازمان جنگل ها و مراتع کشور 'در معرض بیابانی شدن' معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تورکمن نیوز، ابوطالب قزلسفلو بیان کرد: اراضی در معرض بیابانی شدن گلستان بیشتر در شمال این استان و در حوزه شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه، گُمیشان و آق قلا قرار داشته و سطح آن حدود 450 هزار هکتار است.
وی گفت: قرار است امسال کار مطالعه نحوه مقابله با اراضی در معرض بیابانی شدن استان گلستان انجام شود.


وی افزود: طرح مقابله با بیابان زایی در این اراضی نیز از سال 95 با جذب اعتبار و در قالب طرح 'ترسیب کربن' به اجرا در خواهد آمد.


در همین ارتباط مدیر مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی استان گلستان گفت: طرح ترسیب کربن از سال 93 در شهرستان آزادشهر و در سطح 48 هزار و 329 هکتار عرصه مرتعی و جنگلی در روستاهای هدف شامل 'تیل آباد، خوش ییلاق، سیب چال، کاشیدار، نراب و وامنان' به اجرا در آمده است.


حسن حسینیان در باره اقدامات انجام شده در قالب این طرح اظهار کرد: تشکیل و راه اندازی 6 صندوق خُرد اعتباری با سرمایه گذاری یک میلیارد و 30 میلیون ریال و عضوگیری هزار و 99 نفر، تهیه و توزیع 114 آبشخور بین دامداران، به کارگیری قُرقبان، نهالکاری مثمر در سطح 140 هکتار، کپه کاری در سطح 50 هکتار، کودپاشی در سطح 400 هکتار و 150 هکتار پذرپاشی در مراتع روستاهای تیل آباد و خوش ییلاق از جمله اقدامات بوده است.


وی مرمت سه باب چشمه در روستاهای تیل آباد، خوش ییلاق و کاشیدار، کشت گیاهان دارویی در سطح 1.5 هکتار در فروردین 94، توسعه کشت زعفران و گل محمدی، نصب و بهره برداری از چهار دستگاه انرژی نو (پنل خورشیدی) ویژه دامداران و برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای روستاییان را از دیگر اقدامات اجرای طرح ترسیب کربن در استان گلستان برشمرد.


وی گفت: ایجاد سازه های سنگی و ملاتی، بذرپاشی، کودپاشی در سطح 400 هکتار، ایجاد 100 دستگاه آبشخور، مرمت 4 باب چشمه سار، خرید نهال های مثمر و گل محمدی، نصب چهار دستگاه دیگر پنل خورشیدی، تشکیل شرکت تعاونی در راس 6 صندوق و به کارگیری چهار نیرو برای حفاظت از جنگل ها و مراتع تحت پوشش طرح ترسیب کربن در شهرستان آزادشهر از مهمترین برنامه پیش بینی شده در قالب طرح ترسیب کربن در سال جاری است.


اجرای طرح ترسیب کربن به صورت پنج ساله و از اهداف اصلی اجرای آن کند شدن روند بیابان زایی، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و کاهش گازهای گلخانه ای است.


استان گلستان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد می باشد که بارندگی از 150 تا 850 میلی متر متغیر و منابع طبیعی آن شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا است.


طبق گزارش اخیر حوزه طرح و برنامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، این استان با حدود 21 هزار کیلومترمربع وسعت منابع طبیعی آن شامل یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی ملی، 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، بیش از 26 هکتار بیابان، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی، 62 هزار هکتار اراضی مستحدث و اراضی موات است.


شهرستان گرگان مرکز استان گلستان به فاصله 400 کیلومتری تهران در حوزه سلسله جبال البرز قرار دارد./ ایرنا

 

http://www.turkmensnews.com/

مطالب مرتبط:

آخرین نمازجمعه تابستان در مصلی اهل سنت گنبد برگزار شد

ماموران انتظامی گنبدکاووس با روزه خواری در ملاء عام برخورد م

قرجه طیار: سلطانی‌فر در مدت مسئولیت خود توانسته است فضای ورز

لزوم تأسیس سرکنسولگری ترکمنستان در گلستان

کرمی که در لباس مار تبدیل به پروانه می شود!

سود گازی ترکیه در جیب ترکمنستان از حساب ایران

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram