Hirkan1 28 Khاخبار محیط زیست-تورکمن‌نیوز- نزدیک به 3 سال قبل بود که ناگهان سر و کله 2 توله پلنگ در مقابل اداره محیط‌ زیست شهرستان کردکوی واقع در غرب استان گلستان پیدا شد وفرد یا افرادی که هیچگاه هویتشان معلوم نشد این خواهر و برادر را از طریق سر راه قرار دادن وارد ماجراهایی کردند که فرجام زندگی یکی از آن‌ها مرگ بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار ترکمن،  این 2 توله پلنگ که بعدها هیرکان و ورکان نام گرفتند از همان ابتدا به کارشناسان ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شدند تا روش‌های مناسب و لازم برای زندگی در طبیعت را فرا گیرند.
توله پلنگ‌ها از مرداد سال 93 که پیدایشان شد تا اوایل سال 95 در قفس و زیر نظر دامپزشک مخصوص نگهداری می شدند تا این که بر خلاف نظر برخی کارشناسان تصمیم گرفته شد یکی از آنها به نام هیرکان در پارک ملی گلستان رها شده و به طبیعت بازگردد.
در ابتدا قرار بود با فنس کشی‌ ساده فضایی مناسب برای 2 پلنگ ایجاد شود تا آن‌ها با زندگی در طبیعت به تدریج آشنا شوند و سپس مقدمات رهاسازی آن‌ها فراهم شود اما به یکباره تصمیم گرفته شد هیرکان بدون آشنایی اولیه با شرایط زندگی در طبیعت، ر‌ها شده و ادامه زندگی اش را از دوم شهریور 95 در حیات وحش تجربه کند.
یکی از دلایل اصلی مخالفت کارشناسان با رهاسازی هیرکان ناتوانی این پلنگ در شکار به دلیل زندگی در قفس بود که این موضوع سال گذشته در رسانه‌های ارتباط جمعی هم بازتاب یافت.
در عین حال موافقان رهاسازی هیرکان معتقد بودند این پلنگ به اندازه کافی از مهارت شکار و زندگی در طبیعتی که به آن تعلق دارد برخوردار است و می تواند به حیات خود ادامه دهد.
با همه کش و قوس‌ها و برخی مخالفت‌ها، سازمان محیط زیست تصمیم گرفت پلنگ ماده ای که هیرکان نامیده شد را در پارک ملی گلستان رها کند و برای پیگیری چگونگی زندگی اش ، ردیابی را به گردنش نصب کرد تا هر لحظه در جریان شرایط این ماده پلنگ قرار گیرد.
پلنگی که حدود 2 سال فقط در قفس زندگی کرده بود با مجهز شدن به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای که گفته میشد هر 4 ساعت یک بار اطلاعات موقعیتی حیوان را به مرکز ارسال می کند، به دامان طبیعت بازگشت. حرکتی که البته برای این ماده پلنگ زیاد هم طولانی نبود چراکه به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هیرکان آخرین بار شهریور 95 مشاهده و اواخر اردیبهشت 96 هم توسط ماهواره رصد شد.
البته در این بین برخی کارشناسان معتقدند هیرکان فقط 35 روز در طبیعت زندگی کرده و پس از آن طعمه‌ سایر حیوانات شده است.
اخبار ضد و نقیض در مورد سرنوشت هیرکان فقط به مراجع غیر رسمی خلاصه نشد زیرا بر خلاف نظر مدیرکل محیط زیست گلستان که مرگ هیرکان را تایید کرد، معاون محیط زیست طبیعی این اداره کل تنها چند روز قبل از سخنان رییس خود از دریافت سیگنال های حیاتی ردیاب نصب شده بر گردن ماده پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان خبر داد و گفته بود شایعه های منتشره مبنی بر مرگ هیرکان صحت ندارد.
حرف و حدیث ها که بالا گرفت و خبر مرگ هیرکان بازتاب یافت، مدیرکل محیط زیست گلستان چاره ای ندید جز اینکه در نشست خبری اعتراف کند هیرکان مرده و در نتیجه کاوش ها فقط قلاده حیوان پیدا شده است.
اسماعیل مهاجر در نشست خبری با رسانه های گلستان اعلام کرد: دلیل مرگ هیرکان مشخص نیست ولی واکاوی علت مرگ این گونه حمایت شده از طریق قلاده آن که مجهز به نرم افزار است و با حضور کارشناسان بین المللی و داخلی به زودی انجام خواهد شد.
وی گفت: رهاسازی این پلنگ تجربه نخست سازمان محیط زیست و با رویکرد بازگرداندن گونه های جانوری تیمار شده به زیستگاههای طبیعی خود انجام شد و طبق رصدهای انجام شده هیرکان در دو ماه ابتدای رهاسازی 31 کیلومتر در منطقه آلمه پارک ملی گلستان تردد داشته و برای خود قلمرو ساخته بود.
مدیرکل محیط زیست گلستان به علت رها کردن این پلنگ در طبیعت با وجود مخالفت های کارشناسان اشاره کرد و گفت: این تصمیم پس از مشورت با کارشناسان بین المللی و داخلی انجام شد.
در هر حال اطلاع رسانی متناقض در خصوص مرگ هیرکان تردیدهای زیادی را ایجاد کرد که به راستی داستان این ماده پلنگ چیست ؟
آیا این پلنگ همانگونه که برخی کارشناسان می گویند فقط 35 روز بعد از رهاسازی زنده مانده بود؟ یا به ادعای مدیرکل محیط زیست گلستان اردیبهشت امسال مرده است ؟
هر چه باشد پنهان کاری مرگ ماده پلنگ موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت؛ موضوعی که رییس سازمان محیط زیست هم به آن اشاره کرد و گفت که اگر پنهان کاری صورت گرفته باشد، تخلف است و پیگیری می‌شود.
معصومه ابتکار در گفتگو با رسانه ها اظهار کرد: بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه بازرسی و حراست به این موضوع پرداخته‌اند و در حال بررسی آن هستند. باید زمان بدهیم تا بخش بازرسی بتواند گزارش کاملی ارائه دهد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر محرز شود که در موضوع مرگ هیرکان پنهان کاری صورت گرفته و تخلف شده، حتما برخورد می شود زیرا دروغ گویی کار بدی است. بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی مقصر است. دسترسی آزاد به اطلاعات و صداقت برای ما اصل است و همه ما تعجب کردیم که چنین مسئله‌ای مطرح شده، بنابراین آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم و هیچ قصدی برای پنهان کاری نداریم و اطلاع‌رسانی نیز در این زمینه صورت خواهد گرفت.
حالا همه نگاه ها به سمت ورکان است . پلنگ نری که معلوم نیست به سرنوشت خواهرش دچار می شود یا با اتخاذ تصمیمات اصولی تر از مرگ احتمالی زودهنگام رهایی خواهد یافت.
مسوولان اداره کل محیط زیست گلستان که پیش از این گفته بودند ورکان هم مثل هیرکان در طبیعت رها می شود پس از مرگ ماده پلنگ موضعشان را تغییر داده و می گویند: این کار پس از مشورت های بیشتر و تایید کارشناسان داخلی و خارجی انجام خواهد شد.
اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان به خبرنگاران گفته که اگر کارشناسان تایید کنند بازگشت ورکان به دامن طبیعت ضرری برای این پلنگ ندارد، برای اقدامات بعدی رهاسازی برنامه ریزی خواهد شد.
حالا محیط زیست گلستان مانده و ورکانی که این روزها در قفس نگهداری می شود؛ آیا شرایط برای بازگشت این پلنگ به طبیعت و محدوده بسیار بزرگ پارک ملی گلستان مهیا می‌شود؟
آیا زندگی در قفسی تنگ و محصور برای پلنگی که به بیکرانه‌های حیات وحش تعلق دارد می‌تواند این جانور را از خطر مرگ در جمع حیوانات دیگر نجات داده و با جلوگیری از تکرار اتفاق تلخ هیرکان، ورکان را سپید بخت کند ؟
اینها سوالاتی است که برای پاسخ به آن باید بیشتر منتظر ماند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

احداث پایانه حمل ونقل مواد نفتی/اجرای پنج کیلومتر خط ریلی د

فراخوان عمومی اعطای پروانه دفاتر پیشخوان در استان

مقاوم‌سازی 18 ایستگاه تقلیل فشار گاز در سطح استان گلستان

بامداد چهارشنبه در یمن صورت گرفت؛ شلیک به کشتی متجاوِز سعود

برگزاری نخستین کارگاه شعر کودک و نوجوان در گلستان

حضور 3 گلستانی در تیم ملی فوتسال ناشنوایان زیر 18 سال

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram