×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 713

tablighat entekhabat 03تورکمن نیوز- اخبار انتخابات گلستان: ۱۳۹ داوطلب شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گلستان در حالی وارد فضای تبلیغاتی شده اند که این استان در مجموع هفت نماینده در بهارستان خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ترکمن‌های ایران، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه استان گلستان برگزار می‌شود و بر اساس جمعیت، مردم این استان هفت نماینده خود را راهی بهارستان می‌کنند که سهم گرگان و آق‌قلا دو نماینده و سایر حوزه‌ها یک نماینده است.

حوزه‌های انتخابیه گلستان شامل «گرگان و آق‌قلا»، «کردکوی، بندرگز، نوکنده، ترکمن و گمیشان»، «علی آبادکتول»، «گنبدکاووس»، «رامیان، آزادشهر» و «کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه می‌شود.

بر اساس آنچه ستاد انتخابات استان گلستان اعلام کرد، ۳۰۵ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از استان گلستان در مرحله اول ثبت‌نام کردند. از میان آن‌ها صلاحیت ۱۸ نفر مورد تأیید هیئت‌های اجرایی استان قرار نگرفت و ۱۴ نفر نیز انصراف خود را به مراجع قانونی اعلام کردند.

لذا درمجموع ۲۷۳ نفر راهی مرحله بعد شدند و از این میان، ۵۲ درصد آن‌ها یعنی ۱۴۷ نفر رد صلاحیت و ۴۸ درصد شامل ۱۲۶ نفر توسط هیئت نظارت استان و هیئت نظارت مرکزی انتخابات احراز صلاحیت شدند.

tablighat entekhabat 01

در نهایت و پس از طی شدن مراحل مختلف ۱۳۹ داوطلب برای حضور در مجلس شورای اسلامی از استان گلستان وارد ماراتن انتخابات شدند و از روز پنجشنبه ۲۹ بهمن رقابت خود را در سطح شهر نیز آغاز کردند.

از مجموع ۱۳۹ نامزد نهایی انتخابات استان ۴۱ نفر در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا، ۱۸ نفر در حوزه انتخابیه گنبدکاووس، ۱۸ نفر در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن و گمیشان، ۲۱ نفر در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه علی‌آباد و ۳۰ نفر در حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به رقابت انتخاباتی خواهند پرداخت.

 

رشد ۱۰۰ درصدی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در گلستان

نکته جالب‌توجه در آمار کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گلستان این است که در انتخابات دوره نهم ۷۱ نفر در زمان تبلیغات و انتخابات به رقابت پرداختند و آمار سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی کاندیداها را نشان می‌دهد.

در انتخابات گذشته، حجت‌الاسلام سید علی طاهری در دور اول و عیسی امام در رقابت با عبدالحسین ناصری در دور دوم از حوزه گرگان و آق‌قلا به مجلس راه یافتند. درمجموع ترکیب نمایندگان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی با مشارکت ۸۰ درصدی گلستانی‌ها مشخص شد که لیست جبهه متحد اصولگرایان در این استان به برتری دست‌یافت و علاوه بر طاهری و امامی، محمدجواد نظری مهر از حوزه غرب، رحمت نوروزی از علی آبادکتول، سلیمان عباسی از گنبدکاووس، رضا صابری از رامیان و آزادشهر و عبدالکریم رجبی از مینودشت و گالیکش به مجلس راه یافتند. در این دوره نیز غیر از محمدجواد نظری مهر از حوزه انتخابیه غرب گلستان، تمامی کاندیداها تأیید صلاحت شدند و غیر از رجبی همه در رقابت دهم نیز در لیست اصولگرایان قرار دارند.

 

ستاد انتخابات استان گلستان یک هزار ۳۳۲ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته است و قرار است ۲۰ هزار نفر هم عاملیت اجرای انتخابات را بر عهده بگیرند

برای برگزاری دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ستاد انتخابات استان گلستان یک هزار ۳۳۲ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته است و قرار است ۲۰ هزار نفر هم عاملیت اجرای انتخابات را بر عهده بگیرند. این در حالی است که دوره گذشته یک هزار ۱۹۰ شعبه در نظر گرفته‌شده بود.

یکی از نکات مهم در استان گلستان تنوع قومیتی و مذهبی استان است به‌طوری‌که در برخی حوزه‌ها رقابت بین اقوام و در برخی دیگر نیز رقابت بین مذاهب است. موضوعی که برخی متولیان برگزاری آن را آسیب می‌دانند و حتی کارشناسان نیز معتقدند برای حضور در بهارستان باید قومیت‌ها و مذاهب را کنار گذاشت و فقط به فکر توسعه استان بود. بااین‌حال در این دوره از رقابت‌ها گرایش‌های مختلف سیاسی هم در انتخابات سهیم هستند و رقابت اصلی بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب است.

رقابت ۱۹ نفر برای هر کسی مجلس در گلستان

بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد برای هر کرسی مجلس در گلستان حدود ۱۹ نفر رقابت می‌کنند و البته این عدد با نزدیک شدن به‌روز انتخابات و بازار انصرافی‌ها کمتر هم خواهد شد. تاکنون نیز تعدادی از کاندیداها به نفع اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انصراف داده‌اند. اصلاح‌طلبان که دوره قبلی انتخابات سهمی در مجلس نداشتند این دوره سعی کردند با حضور قوی‌تر حداقل یک کرسی در مرکز استان داشته باشند.

 

لیست اصلاح طلبان بسته شد

بر اساس لیست اعلام‌شده از سوی اصلاح‌طلبان در مرکز گلستان که این بار با شعار وحدت شیعه و سنی واردشده‌اند، از بین دکتر نور محمد تربتی نژاد، مهندس عبدالغفار رادمهر و نبی الله هزارجریبی که با گرایش اصلاح‌طلبی ثبت‌نام کرده‌اند، تربتی نژاد و رادمهر که از اهل سنت است، در سر لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفتند تا نبی هزارجریبی که رأی دوم شورای شهر سال ۹۲ را از آن خود داشت این بار اصلاح‌طلب مستقل شود.

تربتی نژاد از چهره‌های دانشگاهی گرگان است و رادمهر نیز محبوبیت خاصی در ترکمن‌صحرا دارد. لذا به نظر می‌رسد با این ائتلاف اصلاح‌طلبان هم رأی ترکمن‌ها را از آن خود کرده‌اند و هم شانس خود را برای حضور در بهارستان افزایش داده‌اند. پس از اعلام ائتلاف هم چند نفر از کاندیداهای ترکمن با حضور در ستاد رادمهر ضمن انصراف از رقابت‌ها حمایت خود را از این کاندیدای ترکمن اعلام کرده‌اند.

در حوزه کردکوی، بندرگز، بندر ترکمن و گمیشان، رامین نورقلی پور، در حوزه آزادشهر و رامیان، غلامعلی کوهساری و در حوزه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه هم دکتر شهمرادی که بیشتر از سایرین به اصلاح‌طلبان نزدیک بودند در لیست آن‌ها به‌عنوان ائتلاف قرار گرفتند تا این جناح بدون داشتن نماینده‌ای در حوزه‌های علی آبادکتول و گنبدکاووس اسامی خود را ببندد.

 

لیست اصولگرایان در گلستان

در سوی دیگر میدان اصولگرایان هم لیست خود را پس از چند بار تغییر نهایی کردند. در لیست ابتدایی که در رسانه‌ها هم منتشر شد در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر، رضا صابری، در حوزه انتخابیه علی‌آباد کتول، رحمت‌الله نوروزی، در حوزه انتخابیه کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و گمیشان، رحمت جلالی در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا، سید علی طاهری و در حوزه انتخابیه گنبدکاووس، سلیمان عباسی در لیست اولیه قرار گرفتند.

عیسی امامی نماینده اصولگرای حوزه گرگان در ابتدای مسیر از این لیست جا ماند اما در لیست نهایی بالاخره نام او هم وارد ائتلاف شد تا اصولگرایان هم با داشتن دو نماینده در مرکز استان و بدون اعلام لیستی در حوزه مینودشت به‌طور رسمی وارد فضای انتخاباتی شوند. البته سید هادی حسینی هم از اصولگرایانی است که برخی منتظر بودند نام او به در لیست ائتلافی قرار بگیرد ولی این اتفاق رخ نداد تا او هم به‌عنوان اصولگرای مستقل شانس کمتری برای به دست آوردن رأی مجلس داشته باشد.

سید علی طاهری که در دوره قبلی بیشترین رای استان را از آن خود کرد تلاش دارد این بار هم از با رای بالا وارد مجلس شوند. بسیاری معتقدند به دلیل اصالت خانوادگی و گرایش اصولگرایانه طاهری یکی از کاندیداهایی است که ورود او به مجلس حتمی است و فقط تلاش دارد تا بیشترین رای را کسب کند. گرچه برخی هم نظری مخالف دارند.

با تمام این تفاسیر باید تا روز انتخابات و نتیجه نهایی منتظر ماند. بر اساس آمارهای اعلام‌شده گلستان دارای یک‌میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر واجد شرایط حضور در انتخابات است که در صورت تکرار حضور ۸۰ درصدی مردم در دوره قبل حداقل یک‌میلیون نفر به‌پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

منبع: خبرگزاری مهر

شبکه خبري انتخابات گلستان و ترکمن صحرا:
telegram.me/GolestanEntekhabat94
براي عضويت کليک و جوين کنيد

مطالب مرتبط:

تصویب برنامه حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در ترکمنستان

گلستان روزانه میزبان ۹۰ هزار مسافر

زخم کهنه کمبود پرستار در بیمارستان‌های گلستان

روستوف در حضور سردار به لیگ اروپا راه پیدا کرد

رتبه دوم گلستان در جذب تسهیلات رفع موانع تولید

اعلام برنامه‌های هفته سلامت در گنبدکاووس

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می‌باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند.
نظرات منتشر شده مخاطبین به منزله تایید یا رد آن توسط تورکمن‌نیوز نیست و تنها در جهت رعایت حقوق نظر دهندگان انتشار می‌یابد.

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Daevat Be Hamkari

shams01

آخرین خبرها

دعوت به همکاری

Hamkari Daevat02

Agahi Paziresh

bazar banner2

Banner001

Berenj Jahed

 

 

 

 

 

 

 

Kanal Telgeram